Offspring

Offspring

När man får reda på att en ganska fantastisk film man sett i själva verket var en uppföljare till en film man aldrig hört talas om blir man nyfiken. Offspring är filmen som fick en fristående uppföljare i och med The Woman av Lucky McKee. Eftersom båda filmerna är baserade på samma författares, Jack Ketchum, berättelser måste ju även den första filmen vara bra. Eller?

offspring02

Någonstans i Maine härjar en kannibalstam. Med sitt eget språk och sina egna ritualer lever de i grottor och ger sig ibland ut på jaktrundor som drabbar lokalbefolkningen. En avdankad polis som är övertygad om stammens existens bestämmer sig för att hjälpa den mer skeptiska poliskåren lokalisera dem. Samtidigt förbereder grottfamiljen sig inför en ny jaktrunda. De behöver en bebis.

offspring04

Efter att ha betat av samtliga filmatiseringar efter Jack Ketchums böcker hade jag skyhöga förväntningar på Offspring eftersom den föregår filmen som jag tyckt varit bäst: The Woman. The Lost var jag inte så förtjust i, Red var helt acceptabel och The Girl Next Door var bra. Men det är berättelsen om Kvinnan som jag fastnat mest för. Vad hade hänt med henne innan prologen i The Woman? Hur hade hon fått såret på magen? Vad var det för bebis som låg i grottan? Ännu en gång har jag lärt mig att det är bättre att låta vissa frågor förbli obesvarade. Inte bara i filmens värld utan även i verkligheten. Vid frukosten på fritids i dag såg jag att en pojke hade ett litet sår på kinden och frågade honom vad som hade hänt. Han började berätta om en tårta han gett till sin syster och att hon inte hade tyckt om den. Mer än så behöver jag inte veta. Det finns ingenting han kan säga efter det som gör historien om sårets uppkomst mer intressant. Ändå kan jag inte låta bli att ta reda på mer. Varför kunde jag inte låta The Woman vara den fantastiska film den är utan måste leta upp den här skitfilmen?

offspring03

Jag ser väldigt sällan charmen i B-skräckisar och det är just en sådan Offspring är. Skådespeleriet saknar all form av närvaro och karaktärerna saknar djup. Om man bara är ute efter splatter kanske detta inte spelar någon roll, men om det är någonting jag förväntar mig efter de fyra tidigare nämnda Ketchum-filmatiseringarna är det riktiga karaktärer och ett allvar. Med sin 75 minuter långa speltid är det väldigt tydligt att regissören Andrew van den Houten (främst aktiv som producent till bland annat The Woman) velat fokusera på blod och äckel snarare än en historia. Ketchum har själv skrivit manuset och utan att ha läst någon av hans böcker vågar jag ändå gissa att hans ursprungliga berättelse har ett större djup än så här.

offspring05

Det enda jag tyckte var riktigt bra i Offspring var Pollyanna McIntosh som även fick spela Kvinnan i The Woman. Hon ger mig aldrig det obehaget som hon gav mig i början av uppföljaren, men det finns gånger då hon lufsar runt lika självsäkert som hon skulle göra även när Lucky McKee regisserade henne. Det starka ljuset tar dock bort all mystik som Kvinnan hade. Liksom de andra grottmänniskorna ser hon väldigt utklädd ut. Det som ska vara hotfullt blir enbart skrattretande när kameran vilar på dem för länge i obarmhärtigt ljus.

offspring01

Jag önskar att jag inte hade sett Offspring. Men lär jag mig av mina misstag? Eller kommer jag att läsa boken Off Season (ännu ej filmatiserad) som utspelar sig innan Offspring?

Offspring, reviewed by Mattias Berg on 2013-08-07T07:00:44+00:00 rating 1.0 out of 5