Olympus Has Fallen
Rating: 1.6/5 (10 votes cast)

Olympus Has Fallen

Gerard Butler är tillbaks i actionfilmsgenren där han enligt mig passar bättre än i alla dramafilmer och romantiska komedier som ingen i alla fall såg. Jag misstänker att han nog själv är rätt nöjd då filmen blev en överraskande biosuccé i USA som förhoppningsvis stärker hans ställning i Hollywood.

Olympus Has Fallen 04

Filmen har blivit jämförd med actionklassikern Die Hard och då givetvis sågad jäms med fotknölarna. Personligen tycker jag att det på alla sätt är fel, för filmen har mer släktskap med Chuck Norris rullen Invasion USA. Båda är egentligen patriotiska samtidigt som de är underhållande på ett lite korkat sätt. I Norris film var det (otäcka) sovjetiska soldater som nästlade sig in i småstäder och tog över. Butler får istället bekämpa (otäcka) nordkoreanska terrorister/paramilitärer som nästlat in sig som sydkoreanska journalister i Vita Huset (Olympus). Den gamla kommunisträdslan är alltså tillbaka, nu funkar inte tyska nazister eller muslimska terrorister längre. Om vi inte ser upp kan den klassiska röda geléklumpen kanske också komma tillbaka och sluka ungdomar.

Olympus Has Fallen 03

Filmen har fått mycket kritik för scener med övervåld där oskyldiga människor blir nerskjutna av flygplan och fotburna terrorister. Utan att själv ha någon militär bakgrund eller vara någon strateg tycker jag att det känns som ett rätt realistiskt scenario ändå. Ska man skapa kaos och skrämma myndigheter känns detta sätt att anfalla ganska naturligt. Sen kan man alltid diskutera logiken med ett sådant upplägg, men så länge man har en film där hjältepersonen tar sig an ett stort antal motståndare med ett tjänstevapen kan den ju alltid ifrågasättas. Filmen har också fått kritik för att vara patriotisk, men det är mest i slutet det dravlet märks, med den avslutande dialogen som givetvis avslutas med den klassiska repliken ”-God Bless America!” Men å andra sidan, blev man besviken på A Good Day to Die Hard så är denna film mycket bättre, trots att vitt är vitt och svart är svart.

Olympus Has Fallen

Butler gör en bra och trovärdig insats som före detta militär och Secret Service-agent som hamnar mitt i smeten när terroristerna anfaller storskaligt. Han har fysiken och gör sina slagsmål trovärdigt, det ända tråkiga är att nästan varje slagsmålscen är filmat lite halvmörkt. Även Aaron Eckhart gör en hyfsad bra prestation i en rätt träaktigt roll som president. Han gör ju inte så jäkla mycket mer än att vara fastbunden större delen av filmen, där han stirrar hårt mot terroristledaren. Däremot är det kanske på sin plats att Morgan Freeman går i pension när han spelar samma tröttat ”Morgan Freeman-karaktär” som han har gjort de senaste åren. Då är det faktiskt mer liv i Angela Bassetts och Rick Yunes rollprestationer. Den stora fråga är var Ashley Judds karriär tog vägen, då hon försvinner redan efter 10 minuter.

Rating: 1.6/5 (10 votes cast)
Olympus Has Fallen, reviewed by Mathias Linder on 2013-09-13T12:00:01+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 13 september, 2013