Once Upon a Time in the West
Rating: 4.7/5 (7 votes cast)

Once Upon a Time in the West

Efter den banbrytande dollartrilogin där varje film blev bättre och längre kom då Sergio Leone med den första filmen i Once upon-trilogin. En film som kanske till och med är bättre än Den gode, den onde och den fule. In kommer Charles Bronson istället för Clint Eastwood. Precis lika hård, men utan skäggstubb och poncho. Till skillnad från Eastwoods karaktärer som ofta kallades mannen utan namn, så har Bronsons karaktär inget namn utan kallas för Harmonica då han spelar munspel. Dollar-filmerna hjälpte Eastwood till en karriär i Hollywood, Bronson blev i stället det stora amerikanska namnet Europa.

Once Upon a Time in the West börjar med den ca 15 minuter långa och numera klassiska inledningen där tre revolvermän väntar på Harmonica (Bronson). Dessa tre är utsända av Frank (Henry Fonda) för att ta reda på vem Harmonica är och döda honom. Lika lång som inledningen är, lika kort är skottlossningen mellan Harmonica och de tre männen. Denna inledning sätter tonen för hela filmen, där spänningen byggs upp med hjälp av musiken och skådespelarnas sparsmakade agerande och knappa dialog. Som vanligt när det gäller regissören Leone är det fokus på skådespelarnas ansikten. Om Eastwood var ”stenansikte” måste Bronson ha varit ”diamantansikte” för han blinkar inte en endaste gång i närbilderna. Det finns en perfekt symbios mellan den berömda musiken som speglar alla karaktärer och hur kameran sveper över öppna landskap samt över ansikten.

Filmen utgår från Harmonica när han söker hämnd på Frank, här kan Bronsons karaktär tolkas lite som ett spöke från det förgångna eller som ett samvete för Frank . Kretsen utökas av banditen Cheyenne (Jason Robards) och ex-prostituerade Jill (Claudia Cardinale) som kommer att få avgörande roller i filmen. Cheyenne och hans banditgäng håller på att få skulden för ett dåd som Frank och hans gäng har utfört mot Jills familj. Jill däremot har blivit nybliven änka utan att ens lära känna sin nya familj, hon blir högst motvilligt också av olika anledningar kuggen i mitten bland dessa tre män. Handlingen utvecklas mera när Jill ärver marken och framtida rikedomar från maken som tillsammans med sin familj blev ihjälskjutna av Frank. Här kommer det fram en mångbottnad historia om hämnd, makt, våld och girighet.

Denna film är enligt mig den bästa film som någonsin har gjort, oavsett kategori. Det är få filmer som får mig att tänka ”bara två minuter till” trots att filmen är 2 timmar och 39 minuter lång. Once Upon a Time in the West bevisar en gång för alla att Bronson var en riktig bra skådespelare, han stjäl showen från rutinerade teaterrävar som Fonda och Robards. Bronson visade att det räckte långt med ett lågmält skådespeleri utan att ta till överdrifter, ungefär den vägen Al Pacino nu verkar ha hamnat på. Enligt mig är det en skandal att Den gode, den onde och den fule och Once Upon a Time in the West inte blev Oscarsnominerade i någon klass. Detsamma för Sergio Leones och Ennio Morricones insatser.

Har man någon gång sett en Quentin Tarantino-film med oändligt lång dialog så är detta raka motsattsen, precis som i dollarfilmerna är det rätt lite dialog. Vilket enligt mig är lite lustigt med tanke på att Tarantino själv ska vara ett Sergio Leone fan. Det ska bli intressant att se om Django Unchained kommer att vara med mycket dialog eller om Tarantino har valt en mer avskalad dialog i klass med Kill Bill 1. Slutligen vill jag rekommendera film nummer två i Once Upon-trilogin, den suveräna filmen Duck, you sucker/A fistful of dynamite med James Coburn och Rod Steiger.

Rating: 4.7/5 (7 votes cast)
Once Upon a Time in the West, reviewed by Mathias Linder on 2012-11-20T07:00:41+00:00 rating 5.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 20 november, 2012