One in the Chamber

One in the Chamber

Säga vad man vill, men ibland är det skönt när saker går tillbaka till det gamla (obs, ironi). Jag pratar givetvis om Dolph Lundgren som efter två hyfsat stora succéer med The Expendables och The Expendables 2 redan är tillbaka i lågbudgetträsket producerat i Östeuropa. Jag vet inte vilket som är mest tragiskt egentligen, att se Lundgren återigen i sådant skit eller att Cuba Gooding Jr. har hamnat i ett sådant C-filmsträsk. Å andra sidan har han ju inte presterat något nämnvärt efter den överskattade Jerry Maguire.

one

Jag skulle kunna göra denna recension till den kortaste någonsin och bara skriva: SE INTE! Enda skälet till att plåga sig genom detta är just Lundgren, vars halvpsykopatiska rollfigur påminner om Ivan Drago efter boxningskarriären och när mirakelpillren till musklerna har tagit slut. Gooding Jr. måste antagligen ha en stor och sjuk familj att försörja för att ha anslutit sig till detta filmprojekt. Karln skulle inte ens kunna spela sig ut ur en garderob samtidigt som han blir hotad av Universal Soldiers-figurer. För att Gooding Jr:s karaktär ska vara lite djup och mänsklig läser och citerar han bibeln, samtidigt som han är snäll mot den snygga tjejen som han inte riktigt törs ta kontakt med på allvar på grund av blyghet. Som ni förstår haglar det klichéer genom hela (skit)filmen.

one2

Det blir ju inte heller bättre när samma klichéer gäller även dessa tatuerade öststatsmaffiasnubbar i svarta kläder som i princip kan springa runt med öppna vapen och skjuta djävulskt illa utan att polisen kommer överhuvudtaget. Frågan är om de ska åka dit för vapeninnehav eller dåligt skådespeleri. Filmen verkar vara så lågbudget att det inte ens blir några blodiga skotthål i kropparna, förutom i början då blodet antar en dimmig konsistens över en kropp. Måste antagligen vara de enda CGI-effekter som budgeten hade råd med. Sen syns det om man har Blu-rayspelare att gamla Dolphan har en stunt-double i vissa slagsmålsscener, aja baja.

one4

Vi kan gnälla och spy galla över The Expendables-filmerna, men de är nästan mästerverk i jämförelse med denna katastrof till film. När man nästan vill snabbspola shootouten i slutet är det illa. Vad jag har förstått kommer Lundgrens filmversion av The Punisher snart ut på Blu-ray. Se den om ni vill ha en ung Lundgren i en skön 80-talsactionfilm. Istället för att slösa tid och energi på denna typ av film är det kanske bättre att Lundgren går i pension efter The Expendables 3 och öppnar en dojo.

OBS! Filmen finns bara utgiven på hyr-DVD och streaming i Sverige.

One in the Chamber, reviewed by Mathias Linder on 2013-04-18T07:00:18+00:00 rating 1.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 18 april, 2013