Origin: Spirits of the Past

Origin: Spirits of the Past

Genren katastroffilm är inte lika hett idag som för 30 år sedan. Kanske lockar det inte lika mycket längre att se människor kämpa i nedgångna samhällen med få resurser. Det är nästan bara inom anime som sådana filmer fortfarande görs med regelbundna intervall. Origin: Spirits of the Past är en film där en ekokatastrof står i centrum.

För 300 år sedan så vaknade skogen till liv på månen och slog mer destruktiv kraft ner på jorden. Vår civilisation gick under och de få människor som finns kvar bor antingen i ett kargt ökenlandskap eller precis på gränsen till skogen i Neutral City. Invånarna i denna stad vill försöka förstå skogen och leva i harmoni med den medan landet Ragna vill ta kontroll över skogen. Agito, en ung pojke från Neutral City hittar en dag djupt inne i skogen en ung flicka i en kryogenisk skyddsbehållare. När han väcker henne till liv så startar han en serie av händelser som kommer påverka, inte bara honom, utan hela världen. Flickan har nämligen nyckeln till att återskapa jorden som den en gång var.

På många sett är just animerad film det bästa sättet att visa ett postapokalyptiskt samhälle, du kan skapa så mycket mer i animation än du kan med film och datorteknik. Och världen som Origin: Spirits of the past utspelar sig i är svindlande vacker där människor bor i ruinerna av de forna storstäderna och skogen är både farlig och fager. Det är full pott på stämningen från ruta ett, Studio Gonzo har verkligen ansträngt sig för att detta inte skall kännas som vilken anime som helst. Studion har tidigare mest gjort tv-serier och Origin: Spirits of the Past var deras första långfilm.Tyvärr kan man inte säga samma sak om historien. Detta är anime standardmall 1A rakt igenom hela filmen. Det finns knappt någonting som den som har sett ett antal animefilmer inte kunnat lista ut i förväg. Jag förstår vad man försöker driva, någon slags ekologisk syn på hur vi förstör vår värld och hur naturen slår tillbaka. Men samtidigt så blir allt klichéer staplade på varandra tills jag nästan slutar att bry mig. Men jag tror att det stora problem är att under de 94 minuter som filmen pågår så lyckas man inte utveckla karaktärerna särskilt väl. Det finns en del intressanta aspekter här, Toola den unga flickan som väcks till liv och hennes ambition att försöka återskapa den värld hon minns, Shunack en annan återuppväckt ung man som har en egen agenda. Men huvudkaraktären Agito är så naiv att man nästan blir frustrerad. Och hela skogsgrejen fungerar inte alls för mig. Varför tycker dessa människor att det är bra att leva bredvid en skog som kontrollerar allt vatten och är livsfarlig att gå in i? Vad är det som får dessa människor att sträva efter ”balans med naturen” samtidigt som de bor i en stad där det verkar finnas bottenlösa schakt att falla ner i? Det är så många saker som stör.

Filmen kompenserar till viss del med animationerna och dessa är riktigt bra. Denna film har ett rykte om sig att vara riktigt snygg och det är den. Animationerna är mycket läckra och kvalitén är rakt igenom mycket hög. Det enda jag stör mig på är när man blandar datoranimerat med tecknat, något som blivit mer och mer populärt. Jag vill ha mina anime helt animerade, inte en massa datoranimerade saker mitt upp i allt. Den enda svagheten jag kunde se med animeringen är att huvudpersonerna är ungefär lika tråkiga som deras personlighet. Men bakgrunderna och miljöerna kompenserar mer än väl för detta.

Så vad blir summan av det hela då? Jag vill verkligen tycka om Origin: Spirits of the Past, det kommer alldeles för få av dessa filmer till Europa. Men när allt kommer till kritan så kan inte snygga animationer rädda ett manus som borde ha reviderats både en och två gånger. Knappt godkänt blir betyget.

Som sig bör är denna blu-ray av hög kvalité även om den inte är toppnivå. Bilden är fin med bra färger och svärta. Inga större problem med bilden även om en viss mjukhet fanns i vissa scener. Men i övrigt inget att klaga på. Ljudet är lite överraskande Dolby TrueHD 5.1 men låter bra. Du kan välja mellan japansk och engelskt tal. Av någon skum anledning lät det engelska spåret mycket tydligare än det japanska. De ger dock båda din anläggning fin motion och både bakre högtalare och bas får jobba på fint. Vi bjuds även på en 50 minuter lång dokumentär om inspelningen av filmen.

Origin: Spirits of the Past, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-01-30T12:00:19+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 30 januari, 2013