Orkanen
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Orkanen

Tänk er en katastroffilm i regi av Roman Polanski och med Mia Farrow i en av de bärande rollerna. Tänk er att den är en slags nytolkning av en gammal John Ford-film från 30-talet och tänk er att det även finns en berättelse om förbjuden kärlek i grunden. Stryk sedan Polanski från ekvationen (på grund av hans förkärlek till att utnyttja minderåriga), ersätt med en vilsen Jan Troell och kvar blir då egentligen bara prefixet till genren som filmen lever i.

Orkanen 08

Den största förvridningen av sanningen i ovanstående rätt barnsliga försök att vara lite snärtig är inte att filmen skulle vara en katastrof, utan snarare att den skulle vara en katastroffilm. Orkanen handlar istället uteslutande om hur dottern till en amerikansk imperialist som håller fanan högt på en söderhavsö förälskar sig i den unge hövdingen för lokalinnevånarna. Naturligtvis är detta ingenting som pappa kan acceptera och utdragna intriger börjar. Den utlovade naturkatastrofen dröjer till filmens sista halvtimme.

Orkanen 05

Förutom Sven Nykvists foto och Jason Robards (Magnolia) karismatiska skådespel i en annars hopplöst endimensionell roll, finns det inte mycket annat än gäspningar att hämta. Mest påminner Orkanen om någon film som skulle kunna visas 11:15 på någon av TV1000s kanaler som försökt nischa in sig på klassiker, men inte har några pengar att lägga på annat än gamla bortglömda filmer. Jag hade aldrig hört talas om denna innan den damp ner från Studio S för recension och jag kommer knappast att minnas den speciellt länge heller. Utgåvan är det för övrigt inget fel på, där man hämtat in en transfer som definitivt ser ok ut.

Orkanen 02

Annars handlar det mest om att man ska fascineras av de olika seder och riter som de boende på ön pysslar med samtidigt som en oerhört stel kärlekshistoria masar sig fram på skärmen. Stackars Mia Farrow har verkligen ingen lätt uppgift att försöka få liv i en karaktär vars enda egenskap är att bli förälskad i Matangi, spelad av en minst lika övergiven Dayton Ka’Ne. Vad gjorde egentligen Jan Troell under inspelningarna? Solbadade? Smått fantastiska Utvandrarna och Nybyggarna hade han gjort bara sju år tidigare, men här slarvar han bara ihop en oengagerad reseskildring i behagliga miljöer. Kanske ska inte allt för mycket skuld läggas på hans axlar, då det inte finns speciellt mycket att hämta i manus och jag tvivlar på att Roman Polanski hade lyckats speciellt mycket bättre.

Orkanen 06

En ordentligt tråkig film där man i 90 minuter sitter och väntar på en orkan, som när den väl dyker upp visserligen är bra genomförd, men vid det laget har man redan tappat intresset för allt som händer. 70-talet bjöd på betydligt bättre filmer om förbjuden kärlek och naturkatastrofer. Ska jag jämföra denna med något är det nog faktiskt The Blue Lagoon som ligger närmast till hands. Fast den kan väl omöjligt vara lika sövande?

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Orkanen, reviewed by Erik Nyström on 2013-07-24T07:00:44+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 24 juli, 2013