Orphan Black: säsong 1

"Orphan Black" Ep205_D8_11-22 Photo: Jan Thijs 2013Kloner, genetiska experiment, människor med svansar, mystiska kristna organisationer, hemligheter och dubbelspel. Låter det som din kopp te? Välkommen i så fall till Orphan Black.

Sarah Manning hade en strulig uppväxt, född i Storbritannien kom hon som ung till Kanada med sin fostermamma och bror. I vuxen ålder går det inte bättre, när vi möter henne i seriens början har hon precis flytt från sin ”pojkvän” knarklangaren Vic med en större summa pengar och kommit tillbaka till sin hemstad för att hämta sin dotter och fosterbror för att rymma iväg med dem. När hon stiger av tåget möter hon en identisk kopia av sig själv som sekunden efter hoppar framför ett tåg. På ren instinkt tar Sarah hennes väska. Hon visar sig heta Beth Childs och är polis i staden. Sarah är nyfiken på hennes liv och ser sin chans att ta hennes pengar så hon antar Beths identitet. Dock anar hon inte att Beth inte är den enda som ser ut exakt som Sarah.orphan-black-03

Orphan Black är den typen av serie som växer med varje avsnitt. Som en lök så skalar varje avsnitt under första säsongen ytterligare ett lager av intriger och karaktärer. Jag fann mig direkt fast och i tänket ”bara ett avsnitt till, jag måste veta vad som händer”. Det blir snabbt komplicerat med alla intriger men samtidigt inte för rörigt. Serien lyckas bra i balansgången mellan att lämna ut information till tittaren och få dem att törsta efter mer. Vem kan Sarah egentligen lita på? Och vem jobbar för vem? Det finns gott om ”red herrings” under seriens gång och det är flera gånger som jag bytte åsikt om olika karaktärer beroende på vad som hände. Men det är samtidigt kul med en serie där man aldrig riktigt kan vara säker på vem som är ”god” eller ”ond” eller om det ens finns sådana koncept. Alla har en egen agenda och varken Sarah eller tittarna vet vem som hon egentligen kan lita på.

Serien lever mycket på att Tatiana Maslany som spelar klonerna klarar av att spela så olika roller och ge varje klon en egen identitet. Det är verkligen en bra skådespelarinsats av henne där det känns som att varje person har ett eget liv och identitet. Utan henne hade serien aldrig blivit så bra som den är nu. Serien har också ett djup i sin historia och efter första säsongens 10 avsnitt känns det som vi knappt börjat skrapa på ytan vad det gäller klonerna, den mystiske Aldous Leekie, Dyad Institute och neolution (seriens påhittade vetenskap som skall förklara klonerna). Det blir lite rörigt ibland med allting som händer men för det mesta lyckas serien ändå hålla mig som tittare informerad om det absolut mest viktigaste just nu och skapa ett sug efter att få veta mer. Serien tar sig själv inte heller på för stort allvar vilket är tur, annars hade det kunnat resultera i ett rejält magplask.orphan-black-04

Visst finns det irritationsmoment. Felix, Sarahs fosterbror är stereotypisk homosexuell kille som är där för att ge tittaren lite underhållning mellan allt drama, en inte särskilt väl utvecklad karaktär som jag hoppas blir bättre i kommande säsonger. Som alltid när det är sådana här serier så fattar vi som tittare oftast snabbare vad det är som händer en karaktärerna och ibland vill man bara skrika åt tv:n när någon är ute och gör korkade saker eller inte fattar vad som händer. Men det är lite av tjusningen också. Det finns en balans mellan allvar och underhållning och Orphan Black lutar helt klart mer åt underhållning än allvar. Visst det finns filosofiska och etiska aspekter att diskutera inom seriens ramar men Sarah Mannings resa handlar mer om att bli underhållen som tittare än något annat och det lyckas man fullt ut med.

Orphan Black är lite av allt möjligt, det är en spionthriller, polisdrama och science fiction-serie ihopblandat till ett. Det låter rörigt men det är det faktiskt inte. Det är en serie som belönar den som är tålmodig, serien kanske inte verkar vara allt som utlovas efter första avsnittet men jag tror att om du ser igenom alla 10 avsnitten kommer du vara lika fast som jag.

Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
Orphan Black: säsong 1, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-10-10T07:20:53+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 10 oktober, 2014