Öster om Eden

Öster om Eden är stället där de avvisade och fördrivna får bosätta sig enligt kapitel 4 i Första Moseboken i Bibeln.

Öster om Eden 01

John Steinbeck som är en av mina favoritförfattare skrev i början på 50-talet romanen Öster om Eden. Precis som många andra av hans böcker utspelar sig den i Kalifornien. Salinas och Monterey är ortsnamn som flera gånger dyker upp i Steinbecks litteraturvärld och det är förmodligen inte så konstigt, med tanke på att den store författaren och nobelpristagaren har sina rötter i området. Trots att Steinbeck är en av mina favoritförfattare och att Öster om Eden brukar betraktas som ett av hans stora verk har jag faktiskt inte läst boken. Det är dock lätt att känna igen Steinbeck i berättelsen ändå för den är typiskt Steinbecksk i tonen.

Men det är kanske inte i första hand Steinbecks förtjänst att filmen blev en succé. Detta är nämligen den första långfilmen med en av Hollywoods största ikoner genom tiderna. Trots att James Dean bara blev 24 år gammal och enbart gjorde tre långfilmer är han onekligen ett av de mest kända ansiktena från filmens värld genom tiderna. Mer om Dean senare i texten.

Öster om Eden 02

Filmen handlar om familjen Trask. En pappa med två söner som försöker överleva och göra affärer i Amerika, efter sekelskiftet men precis när världskriget startar. Det världskrig vi brukar kalla det första världskriget. I centrum för filmen står de två bröderna Cal (James Dean) och Aron (Richard Davalos) och deras förhållande till fadern Adam. Deras mor är saknad, men Cal har letat upp henne. Hon är förståndare för ett av glädjehusen i grannstaden. För att nå faderns gunst använder de två bröderna olika vägar. Cal försöker genom att lyckas i affärer, medan Aron försöker göra fadern lycklig genom att bilda familj med flickvännen Abra (Julie Harris). Något som kompliceras av att Cal är oemotståndligt charmig och attraktiv med sin pojkaktiga manlighet. Något som Abra har svårt att värja sig emot.

Detta är alltså James Deans första långfilm och den enda som hade premiär innan stjärnan körde ihjäl sig med sin Porsche Spyder. James Dean är filmens stjärna trots att detta är hans första film. Helt okänd var dock inte Dean för han hade redan varit med i ett (stort) antal TV-serier och det är kanske det som märks i hans säkra skådespelande. Att det är Dean som är den som har den största lyskraften gör att övriga roller känns lite bleka. Richard Davalos som spelar den rättfärdige brodern blir bara en drömmande bror duktig som inte riktigt får den sympati som han kanske egentligen är värd för att han värnar om värden som eftertanke, fred, kärlek och familjen. Som ren kuriosa kan jag nämna att Davalos är den som pryder the Smiths klassiska popalbum Strangeways, Here We Come. Inte heller här var Davalos förstahandsvalet. Smiths frontman Morrissey ville egentligen ha Harvey Keitel, denna sa dock nej eftersom han aldrig hört talas om det brittiska bandet.

En annan sak som inte riktigt fungerar är Julie Harris som Abra. Det är inte Harris skådespeleri som är problemet, för det är utmärkt, inte heller är det personkemin mot Dean, för de två ”connectar” verkligen i filmen, utan det är något så pass enkelt som att hon åldersmässigt är lite gammal för rollen. Filmen belönades med två Oscars. En gick postumt och välförtjänt till Dean. Den andra gick till Jo Van Fleet för bästa kvinnliga biroll (som mamman till de två bröderna). Här är jag lite mer tveksam. Inte för att hon på något sätt gör en dålig prestation, men den slår mig inte som extremt bra heller.

Öster om Eden 03

Många av Steinbecks romaner och noveller är lämpliga för filmatisering och flera av dem har också filmats. Filmfenix har till exempel recenserat Vredens druvor. Steinbeck träffade Dean under inspelningen av Öster om Eden och ska ha tyckt att den unge skådespelaren var en arrogant tölp, vilket för all del passade bra om man skulle spela just Cal Trask. Som en annan kuriosadetalj hette den karaktär Dean spelade i Ung rebell Stark i efternamn vilket är ett anagram på Trask.

Kommentatorspåret som är med Richard Schickel, filmkritiker åt bland annat Time Magazine är riktigt informativt och trevligt att lyssna på och definitivt värt att ägna en stund åt.

Öster om Eden är en klassiker. Det är förmodligen inte en film för alla, men som filmintresserad är det definitivt en film att se om inte annat för att se en av filmvärldens absolut största fixstjärnor agera.

Öster om Eden, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-11-18T07:00:48+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 18 november, 2013