Paris by Night
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Paris by Night

Paris by Night är en fransk Training Day enligt omslaget och det är faktiskt en bra beskrivning. Det klassiska temat med den erfarne polisen som oönskat får en oerfaren kollega i sitt knä har nog använts i hundratals filmer. Denna gång är det en fransk film som gör en variant på det hela med en intressant tvist mot slutet. Kanonbra skådespeleri lyfter en i stunder lite seg berättelse. Huvudrollsinnehavaren Roschdy Zem kan vara en storstjärna i vardande.

une-nuit-04-01-2012-5-g

Weiss är ett av befälen för polisens nattstyrka och han åker runt i Paris nattliv och besöker allt från loppbitna dragshower i slummen, till ljusskygga swingerklubbar och elitklubbar för de rika och berömda. Varje kväll har han olika chaufförer som kör runt honom till alla ställen och denna natt är det den inte alltför erfarna kvinnliga polisen Deray som blivit tilldelad denna tjänst. Hon får se hur Weiss inte drar sig för att tänja på lagens gränser under nattens arbete. Det är både Paris framsida och baksida som visas upp och allteftersom natten går byggs en relation upp mellan de två poliserna.

une-nuit-IMG_7325_EddyBriere

Roschdy Zem (Point BlankInfödd soldat) bär huvudrollen övertygande och med ett väldigt återhållsamt minspel dominerar han berättelsen. Jag tror att Roschdy kan bli riktigt stor om han vill. Frågan är om han kommer att spela med filmbranschen eller fortsätta att gå sin egna väg som med den kontroversiella Omar dödade mig, vilken han både regisserade och skrev manus till. I Paris by Night spelar han alltså huvudrollen, Weiss, som vi får följa när han besöker nattklubbar, barer, bordeller och swingerklubbar för att kontrollera att allt är i sin ordning. Samspelet mellan honom och Sara Forestier (Parfymen, Gainsbourg) som spelar hans chaufför Laurence Deray är ypperligt. I en annan viktig roll ser vi Samuel Le Bihan (Den röda filmen, Vargarnas pakt, Vansinnigt förälskad) och det är genomgående bra rollprestationer.

url

Detta är en bra fransk polisfilm, befriande fri från pang-pang och testosteron-stinna slagsmål. Paris by Night lever istället på dialogen, stämningen och berättelsen om en polis som hela tiden balanserar på gränsen. En polis som har en massa hållhakar på folk och som folk är skyldiga gentjänster, men det är lika mycket tvärtom. Weiss står i tacksamhetsskuld och de finns de som vet saker om honom som skulle hota hans karriär. Även om filmen har sina svackor bär Zem den på sina axlar och Paris by Night är absolut sevärd.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Paris by Night, reviewed by Roney Lundell on 2013-06-04T12:00:26+00:00 rating 3.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 4 juni, 2013