Parker

Den gamle simhopparen Jason Statham är som alla vet en mångfacetterad diamant, vars karisma och förtrollande mimik lyser upp skådespelarhimlen. Nu är han äntligen tillbaka för att utdela sitt patenterade storstryk. I Parker spelar han en tjuvaktig romankaraktär som får problem med sina medbrottslingar.

Parker 1Under pseudonymen Richard Stark skrev Donald E. Westlake 29 kriminalromaner där karaktären Parker förekommer i några av verken, bland annat Flashfire som denna film baseras på. Westlake blev Oscarsnominerad för det adapterade manuset till The Grifters och en annan av Starks böcker om Parker (The Hunter) ligger även som grund till Point Blank, där Lee Marvin spelar Walker och som senare fick en slags remake i Payback med Mel Gibson, där karaktären Parker istället heter Porter. Men detta är bara några förvirrande exempel, han har skrivit massor som sedan filmats. Parker är en tjuv, en professionell sådan med spetskompetens när det gäller planerandet, där ingenting lämnas åt slumpen. Frågan är om det inte var meningen att han också skulle vara något mer stiliserad än vad den här filmen framställer honom som. Eller bara lite mindre Jason Statham kanske.

Parker 2När hjärnan och råskinnet Parker (Jason Statham från Safe, The Expendables 2) inte längre drar jämnt med sina kumpaner, brakar helvetet loss. Han är den extremt grundlige rånaren som med minutiös planering alltid ser till att gänget klarar sig ifrån polisen efter jobben. Filmens inledande stöt, under Ohio State Fair, går inte hundra procent enligt Parkers välregisserade plan och osämjan gror redan i bilen tillbaka. Övriga gangsters, med Melander (inte Sven, men Michael Chiklis från The Shield) i spetsen, vill satsa på ett större jobb med högre insats och när Parker sätter sig på tvären väntar avrättning. Men klåparen som ska skjuta Parker missar av någon anledning det lilla huvudet och han överlever och kan snart stappla ut från sjukan, rejält hämndlysten såklart.

Parker 6Parkers svärfar Hurley (Nick Nolte från Warrior, Luck, Gangster Squad) fungerar som en mentor, då även gubben är kriminell. Flickvännen heter Claire (Emma Booth) och är även hon insatt och högst delaktig i Parkers brottsplaner, men tyvärr får vi inte se speciellt mycket av henne. Under den följande jakten på de skyldiga till Parkers ömma kropp och sargade känslor efter att ha blivit förrådd, styrs kosan vidare mot Chicago och sedan vidare till Miami. Det är också i Florida som Parker stöter ihop med Leslie (Jennifer Lopez från What to Expect), en kärlekstörstande mäklare med ekonomiska bekymmer. Men innan dess hinner han förstås spöa upp en hel del hårdingar längs vägen. I det lyxiga och svårrånade Palm Beach vädrar Parker storkosing men det visar sig att flera parter är inblandade och även den fattiga Leslies ögon har förvandlats till dollartecken.

Parker 4Regissören heter Taylor Hackford (An Officer and a Gentleman, The Devil’s Advocate, Ray). Även om Parker är hela två timmar lång så ser det ut som om han verkligen har svettats för att lyckas klämma in alla utstyrslar och sidokaraktärer som huvudpersonen i böckerna rör sig kring. Parker byter nämligen ofta förklädnad och är till sin läggning hård som flinta, men enligt pratet i extramaterialet har karaktären samtidigt en moral närvarande, något som inte märks alltför tydligt i filmen. Att han inte vill döda lika många oskyldiga människor som sina medbrottslingar tycker jag knappast är tillräckligt för att bli kallad en etisk brottsling. Jag har inte läst om Parker i bokform och känner således inte till tonen på berättelsen, men kan inte se hur han kan vara mer intressant där, för mig är han en simpel tjuv och inte en särskilt underhållande sådan heller.

Parker 3Jason Statham är tyvärr en av de absolut tråkigaste actionskådespelarna jag känner till som får göra huvudroller i så pass hög utsträckning. Ändå kände jag att det var dags att ge honom ytterligare en chans. Det var onödigt, jag ska låta honom vara ifred i framtiden och tycker även att det är onödigt att klanka ned på honom eftersom han uppenbarligen har fans som gillar vad han inte gör av sina karaktärer. Kanske är det rösten med det ständigt likartade tonläget som bidrar till att jag tror att man hade kunnat placera en slumpvis utvald Statham-actiongubbe i vilken av hans filmer som helst utan att det hade märkts någon skillnad. Som Parker bjuder han i alla fall inte på något nytt och för filmen i helhet kanske det hade kvittat, men det är alltid synd när inte huvudpersonen är tillräckligt fängslande och känns endimensionell.

Parker 5Filmen är en fantasilös dussinhistoria och vi kastas fram och tillbaka under en hämndodyssé som försöker samsas med en juvelkupp och en del torra kärleksflörtar. Mellan varven skänks naturligtvis actionunderhållning i form av sedvanligt Statham-våld och till buds står även, tacksamt nog, skiftande miljöer eftersom Parker förflyttar sig ibland. Det är ändå en ointressant och en på gränsen till heltråkig film som saknar djup och större engagemang från regissörens sida. Att manusförfattaren varit inblandad i Black Swan känns oerhört långt borta just nu. Anhängare av Jason Statham får väl ändå lite av vad de är ute efter i Parker, den bistra uppsynen och den korta stubinen har han nämligen tagit med sig, så dessa bör bli nöjda. Det kan man dessvärre inte säga om J.Lo-fans. Hennes stackars karaktär Leslie är verkligen en dumbom vars trånande efter Parker bara når ett makalöst antiklimax och det är lite tråkigt att Jennifer Lopez inte lyckas övertyga alls i den här filmen heller, hon var ju faktiskt rätt så lovande en gång i tiden, i främst Out of Sight och U-turn. Eller vad tänker jag med här egentligen? Nåväl, Parker är en dålig och seg film, vill ni se en bra och tight actionfilm så hoppas jag valet faller på något annat, utan Statham.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Parker, reviewed by Hans Råman on 2013-06-06T17:00:43+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 6 juni, 2013