Patriot Games

Patriot Games

patrioter1I den andra filmen med Jack Ryan var det endast James Earl Jones som var kvar från Jakten på röd oktober. Australiensaren Phillip Noyce hade fått förtroendet att regissera efter kritikerrosade Dead Calm, som även gjorde Nicole Kidman till superstjärna. Patrioter ges nu ut igen i och med den femte filmen om Jack Ryan som släppts. Samtliga filmer återfinns in en box med Jacks namn på.

Precis som i Röd oktober är Patrioter fylld till bredden med namnkunniga skådespelare. Harrison Ford porträtterar Jack Ryan och hans fru av Anne Archer. Till redan nämnda James Earl Jones fyller man på med Sean Bean, Patrick Bergin, Thora Birch, Samuel L. Jackson och Richard Harris.patrioter0Familjen Ryan är på semester i London. Jack är inte längre anställd hos CIA utan har dragit tillbaka sig till ett lugnare familjeliv och är numera undervisande professor på U.S. Naval Academy. Familjen bevittnar ett attentat mot Lord William Holmes på öppen gata. Jack ingriper och stoppar dådet men blir skadad samtidigt som han dödar en av angriparna, Patrick Miller. Patricks äldre bror Sean (Bean) som också är med på attacken ser sin bror dö framför sina ögon. De övriga förövarna flyr och lämnar Sean som grips av polisen. Jack återhämtar sig och dubbas till riddare för sin insats. Innan han och familjen lämnar London måste Jack vittna mot Miller som tillhör en utbrytargrupp ur IRA.patrioter2När Miller ska flyttas från Albany-fängelset till Isle of Wight fritas han av sina kamrater som flyr till ett träningsläger i Nordafrika. De börjar planera ett nytt kidnappningsförsök av Lord Holmes men Miller kan inte släppa sitt hämndbegär mot Ryan. Han övertalar sin grupp att de ska åka till USA för att han ska få sin hämnd. Jack lyckas överleva mordförsöket utanför sin arbetsplats. Samtidigt jagar Miller Jacks fru och dotter på motorvägen som slutar i att hon kraschar bilen in en betongvägdelare och både hon och dottern skadas allvarligt. Ursinnig över attacken kräver Jack att få börja på CIA igen för att kunna spåra förövarna och skydda sin familj.patrioter 4Patrioter är en rak och spännande thriller som inte följer Tom Clancys förlaga något vidare, vilket gjorde att Clancy tog avstånd från projektet. För den som inte läst boken tror jag det är enklare att uppskatta filmen som den är. Harrison Ford gör sin egen tolkning av Ryan som gör karaktären human och reko, ja nästan en vanlig Svensson som är ointresserad av att bli inblandad. Ryan är analytiker och inte någon actionhjälte vilket är tydligt i båda Fords filmer. Han gör saker för det är rätt att göra dem eller att nöden kräver det. Det är en reaktiv Ryan som vi inte alltid får veta hur eller vad han tänker. Han drivs av en inre moralisk kompass vilket gör att han helt enkelt inte bara kan se på när terrorister försöka döda någon på öppen gata. Det är i och för sig en annorlunda tolkning att göra Ryan så jordnära att han nästan blir ointressant, men för oss som läst boken lämnas ett tomrum. Alec Baldwins tolkning hade mer passion och glöd i sig, men saknade tillräcklig scennärvaro för att stå sida vid sida med Sean Connery. Det hade dock Harrison Ford klarat bättre. Ford är dock ”för gammal” jämfört hur jag upplever Ryan i böckerna och det faller tillbaka på Baldwins tolkning som blir närmst. Böckerna är dessutom i omvänd ordning från filmerna alltså händelserna Patrioter sker innan Röd oktober i böckerna.patrioter3Det är ingen tvekan om att Patrioter är onyanserad. Världen är uppdelad i rätt och fel och USA är givetvis rätt eller bäst i de flesta fallen. Klichéerna haglar och värst är Sean Beans karaktär Miller som så blint måste döda vår hjälte att han underminerar hela sin grupp som ändå är de moraliskt ärliga skurkarna. Han tar till och med död på ett gäng av sina egna eftersom hans hämndbegär är så blint. Det gör inte att Patrioter är en usel film på något sätt, men den kommer inte upp i samma klass som Jakten på Röd Oktober. En intressant detalj att nämna dock är att scenerna på CIAs högkvater är filmade där på riktigt och det är första gången CIA tillåtit det.

Patriot Games , reviewed by Mats Lundberg on 2014-06-17T07:00:24+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 17 juni, 2014