Penthouse North

Penthouse North

Penthouse North är en icke tillräckligt otäck thriller, men ändå inte fy skam med tanke på låg budget och trång inspelningsplats. Samtidigt lyser originaliteten med sin frånvaro.

Penthouse North 1Fotojournalisten Sara Taylor (Michelle Monaghan, Source Code, Gone Baby Gone) är på uppdrag i Irak, mitt under det brinnande kriget. En kvinna med ett barn i famnen närmar sig långsamt och plötsligt smäller det. Barnet var en bomb förklädd till en docka och Sara skadas illa i explosionen, vilket gör att hon förlorar synen. Tre år senare bor Sara med hennes pojkvän Ryan (Andrew W. Walker) i en fantastisk penthousevåning i New York och har långsamt börjat hitta tillbaka till livet.

Penthouse North 2Nu är det nyårsafton, Sara väntar besök av sin höggravida syster med tillhörande make och går därför ensam ut för att investera i en flaska champagne inför kvällen medan Ryan stannar kvar hemmavid. När hon återvänder till våningen hittar hon inte Ryan ens under ryan och han svarar inte på tillrop, men någon annan är där och iakttar henne. Någon som är ute efter något specifikt och inte bara kommit för att njuta av att helt plötsligt se henne duscha. När Sara sedan springer runt och utför sysslor, som vilken seende person som helst, halkar hon plötsligt i en pöl av …

Penthouse North 3Regissören Joseph Ruben har sedan 1980-talet mest regisserat thrillers och borde kunna detta med terror lite bättre än hur han lyckas med Penthouse North. Nu för tiden är det glest mellan filmerna och kanske är det lika bra, med den ohyggligt usla The Forgotten som det näst senaste bidraget till filmhistorien. Undantag existerar såklart, de trevligt otäcka nittiotalarna Sleeping with the Enemy och The Good Son är sevärda, särskilt den senare där Macaulay Culkin plågar skiten ur Elijah Wood. Med ett bättre manus som grund kan det kanske finnas ett par bra filmer kvar i honom. Penthouse North är inte en sådan.

Penthouse North 5Det räcker att ha sett några home invasionthrillers av dussinkaraktär (Trespass, Panic Room) för att ligga steget före i handlingen hela tiden. Du vet att det blir en hetsig jaktsekvens och du vet ungefär hur upplösningen kommer att se ut. Penthouse North är heller inte filmen som bryter normen på ett intressant vis, som till exempel Funny Games eller Straw Dogs. Just detta förtar naturligtvis en stor del av spänningen, men trots att det redan är gjort tycker jag att det känns relativt välgjort och att den korta speltiden utnyttjas fint. Man lyckas fånga det obehagliga med att Sara inte kan se och bara höra fienden, men ändå saknas mycket av den där känslan av fullständig utsatthet som satt prägel på praktverken inom subgenren.

Penthouse North 4Den erfarne gamle läderlappen Michael Keaton (Toy Story 3, Jackie Brown), som här gör vad han gör bäst, är tillsammans med Michelle Monaghan oväntat bra den här gången och det är istället det alldeles för förutsägbara manuset som drar ned betyget för att stanna på godkänt. Skådespelarna kämpar på med att uttrycka den psykologiska stressen som kommer med att ha galningar i hemmet eller att vara en av dem, vilket för det mesta fungerar, om det inte vore för Barry Sloane (TV-serien Revenge) som här spelar Chad i sin första filmroll. Han håller inte måttet tyvärr och skänker bara tråkig B-känsla till filmen. Kanske och förhoppningsvis lyckas han bättre i Darren Aronofskys kommande Noah. Eftersom Penthouse North är en enkel thriller som du säkert sett förut i någon form, tror jag att besvikelsen kan ligga och lura i skuggorna. För där lovar jag att du åtminstone inte hittar några överraskningar.

Penthouse North, reviewed by Hans Råman on 2013-09-27T07:00:10+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 27 september, 2013