People Like Us
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

People Like Us

-De flesta dörrar i världen är stängda. Hittar du en som du vill in genom, måste du fanimej ha en intressant knackning.”  / Sam

People Like Us 01

Alex Kurtzman har regisserat People Like Us och manuset är skrivet av Kurtzman som vanligt tillsammans med Roberto Orci och denna gång även med nykomlingen Jody Lambert. Kurtzman och Orci kopplar jag främst till Star Trek, Fringe och Transformers, men de började samarbeta redan på TV-serien Xena: Warrior Princess. Filmen People Like Us har egentligen ingenting gemensamt med de titlar jag räknat upp ifall vi inte inkluderar Chris Pine i huvudrollen.

Filmen är inspirerad av verkliga händelser och det är inte omöjligt. People Like Us kommer säkerligen gå hem i stugorna även om dialogerna är typiska för hur människor pratar på film och inte i verkligheten. People Like Us levererar en romantiserad förutsägbar men samtidigt osannolik berättelse. Sockersöta dialoger som i och för sig allt som oftast är träffsäkra innan de raskt kilar vidare till befängda. Dialogerna fick mig osökt att tänka på Jerry Maguire och ”-You had me at hello”.

People Like Us 02Det hela är ett drama med lättsam ton rollsatt med kända skådespelare som Chris Pine, Elizabeth Banks, Olivia Wilde, Michelle Pfeiffer och Jon Favreau. Känslan är att radarparet Kurtzman och Orci vill visa att de kan göra annat än blockbuster-filmer och visst fungerar filmen som är söt och välmenande, men ack så lång (114 minuter). Skådespelarna gör trovärdiga porträtt och även om den är väldigt förutsägbar och tillrättalagd fungerar det helt ok när allt kommer omkring.

Den hale försäljaren Sam (Chris Pine) försöker hela tiden fixa nästa stora deal och allt går att sälja. Han bor i New York med flickvännen Hannah (Olivia Wilde) och allt verkar bra på ytan men ställs snart på ända när Sam en dag kommer hem och får reda på att sin far har gått bort. Eftersom Sam aldrig har haft ett bra förhållande till sin far försöker han, utan Hannahs vetskap, att smita undan att åka till begravningen. När de väl kommer till Los Angeles håller Sams mamma Lilian (Michelle Pfeiffer) på att plocka undan efter vakan och de har missat hela begravningen. Lilian är arg för att Sam aldrig kan förlåta samtidigt som hon är bitter över att hon ensam fått vårda sin man genom ett utdraget cancerförlopp.

PEOPLE LIKE US

När pappans advokat, spelad av veteranen Phllip Baker Hall, berättar för Sam att hans far efterlämnat 150.000 dollar till en okänd ensamstående mamma och son förstår Sam ingenting. Sams ilska mot sin far bara späds på, men han undersöker ändå vem kvinnan och grabben är och finner till sin förvåning att hon är hans halvsyster. Sam är själv i pengaknipa och funderar på att behålla de ihoprullade dollarsedlarna. Han börjar umgås med dem men avslöjar inte vem han är. Samtidigt har Sam problem i förhållandet med Hannah och håller på att förlora jobbet. Sam har börjat på en resa som kommer förändra honom i grundvalarna. Vad är viktigast, familj eller karriär?

Även om det finns några sidohistorier som inte fläskas ut, trots massor med tillgänglig tid, är People Like Us välgjord och med hjärtat på rätt ställe. Dramat blir aldrig smärtsamt och allt är tvetydigt tillrättalagt. Inget naket och inget våld samtidigt som allt är sockersött, detta trots att karaktärerna har rejält med bagage. Filmen är smårolig och det finns några riktigt sköna replikskiften. Ett säkert kort för de som gillar den här typ av film.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
People Like Us, reviewed by Mats Lundberg on 2013-06-19T12:00:37+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 19 juni, 2013