Person Of Interest – Säsong 1

PERSON OF INTERESTPerson Of Interest är en serie som bevisar den gamla tesen att man skall ge en serie i varje fall en säsong innan man ger upp. Det börjar svagt och ofokuserat med vad som känns som ”veckans offer”-avsnitt men blir snart något mer när historier och händelser vävs ihop under säsongen.

Mr. Finch har byggt en maskin åt USAs regering för att förhindra en ny terroristattack, en sofistikerad dator som via personnummer varnar landet när någon planerar att attackera det. Maskinen ser allt men mindre brott sorteras bort. Finch har dock byggt in en bakdörr och via den kommer han åt de nummer som maskinen sorterar bort. Till sin hjälp rekryterar han den förre CIA-agenten John Reese och tillsamman försöka de förhindra att dessa brott begås.

Person Of Interest var en serie som imponerade föga på mig när jag såg den första gången. Jonathan Nolan, som skrivit flera manus ihop med sin bror till dennes filmer, står bakom serien och det var tillräckligt för att fånga mitt intresse. Men piloten lämnade inga större intryck på mig och jag valde att inte fortsätta titta, tre år senare sitter jag med blu-rayutgåvan framför mig. Efter tre avsnitt ångrade jag verkligen att jag gått med på att recensera den. Det kändes som vilken polis/agent-serie som helst och varje avsnitt var ”rädda veckans offer”. Jag kände att detta kommer vara genomtråkigt att titta på i 23 avsnitt.
person-of-interest-season-01-04Men så kom fjärde avsnittet med sin intressanta handling och tvetydiga slut. Och sjunde avsnittet när påsen sakta börjar knytas ihop, när jag kunde se hur små saker från de tidigare avsnitten som jag kanske inte tänkt så mycket på blev viktiga. Och sedan rullar allting på, plötsligt blir varje sak som händer i serien viktig för man vet aldrig vad som kan komma att spela roll senare. Flera olika fraktioner börjar också dyka upp, vi har CIA som jagar Reese, en ny maffiaboss som försöker ta över hela organisationen och en grupp korrumperade snutar som jobbar åt den som är villig att betala dem. Allt detta tillsammans blir en serie som det är svårt att slita sig ifrån när den väl tar fart.

Nackdelarna då? Serien är lite för snygg, lite för glassig. Det är kanske det som är problemet till en början, hade den varit mer smutsig hade den fungerat bättre. Alla historier är inte heller klockrena och ibland faller man ner i ”veckans brott”-träsket, vilket är svårt att undvika när en säsong är 23 avsnitt. Även så känns karaktären Finch underutvecklad, jag vet inte särskilt mycket om honom och hans motivation att göra det han gör. Men i övrigt finns det inte mycket att klaga på, efter avsnitt 4 är det i princip nästan bara bra och spännande avsnitt och jag fann mig fast i ”bara ett avsnitt till”-syndromet.person-of-interest-season-01-03Jim Caviezel spelar John Reese med tillräckligt mycket hårdhet som rollen kräver. Som gammal agent är han van att ta till det våld som krävs för att få jobbet gjort, något han visar flera gånger. Han är också någon som balanserar på gränsen mellan rätt och fel. Finch spelas av Michael Emerson mest känd för den svenska publiken för sin roll i Lost. Finch är mer av ett enigma och vi vet inte så mycket om honom efter första säsongen.

Person Of Interest är en serie som alla borde ge en chans, den är mer än man först tror och har passerat under ytan här i Sverige. Men gillar du en serie med modernt tema, teknologi och fylld av intriger kan detta vara serien för dig.

Person Of Interest - Säsong 1, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-07-07T12:00:40+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 7 juli, 2014