Pickup on South Street
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Pickup on South Street

Richard Widmark har nog blivit den skådespelare som dykt upp flest gånger i recensionstemat ”Fredagens Film Noir”. För mig har han gått från att vara ett namnt jag känt till, men inte mycket mer, till att bli en av mina favoriter från den eran. Här spelar han en kaxig ficktjuv som råkar få med sig mer än vad han trodde.

i164286I trängseln på en spårvagn stjäl ficktjuven Skip plånboken ur en ung kvinnas handväska. Vad han inte vet är att kvinnan står under bevakning av polisen, samt att  plånboken innehåller mer än bara pengar, nämligen en mikrofilm föreställande viktiga formler. Kvinnan var på väg att överlämna filmen till sin pojkvän som samarbetar med en kommunistisk spionring. Skip inser snart att både polisen och utländska agenter jagar honom, vilket leder honom rakt i armarna på kvinnan han bestal.

Samuel Fuller är knappast ett regissörsnamn på allas läppar. Trots att han var aktiv från 40-talet och ända in på det tidiga 90-talet fick han aldrig riktigt den uppmärksamhet eller det erkännande han förtjänar. Förutom Pickup on South Street är han förmodligen mest känd för The Big Red One som handlade om hans egna erfarenheter av att ha slagits i andra världskriget. Förmodligen skulle han varit mer välrenommerad om han inte valt att undvika den kontrollen utifrån som en större budget medför, eller om han undvikit att skriva filmer kring potentiellt upprörande ämnen. Nu kommer han vara ihågkommen som en skicklig och kompromisslös regissör med en rad vassa lågbudgetfilmer på sitt samvete. Fuller förtjänar att upptäckas av fler och Pickup on South Street är ingen dum början.

pickup on south street 7
Känslan sitter direkt efter den spännande sekvensen i inledningen på spårvagnen. Det här är inte riktigt samma sak som många andra filmer inom noir-genren, utan har en känsla av att vara mer independent, lite alternativt och med en mer sammanbitet cool ton. Även om ljuv musik så småningom uppstår mellan de två huvudkaraktärerna känns det inte romantiskt på ett skimrande sätt, utan snarare med ett bistert leende i mungipan. Att det första hjälten gör med kvinnan är att stjäla hennes plånbok, det andra är att slå henne medvetslös och det tredje är att hälla en flaska öl över henne, säger något om i vilken värld filmen utspelar sig. Det är väldigt hårdkokt och oväntat modernt.

Widmark är fantastisk med sitt stöddiga leende och fatalistiska attityd, men han får samtidigt utmärkt sparring från såväl Jean Peters femme fatale, som den oförglömliga Thelma Ritter i rollen som en slipsförsäljare med full koll. Även de mindre rollerna bland spioner och poliser känns helt rätt, där ingen riktigt ser ut som de brukar få vara med i de stora produktionerna. Fuller har valt sina skådespelare bra och använder dem ännu bättre. Han är även otroligt effektiv i sitt korthuggna berättande, låter inte filmen ta onödigt lång tid på sig och iscensätter några helt fantastiska actionsekvenser. Framförallt en inne i en lägenhet som avslutas med att ett skott avlossas. Sättet kameran arbetar på och sättet som skådespelarna verkligen ger sig yttersta måste ha varit banbrytande för den tiden, samtidigt som många nu aktiva regissörer har en del att lära i hur enkelt man kan göra scener utan att de tappar i intensitet.

pickup on south street 11Jag har sett Optimum Releasings DVD och den fungerar bra även om den helt saknar extramaterial. Criterion har tidigare gett ut den på samma format och gissningsvis är den säkert ett ännu bättre köp. I väntan på Blu-ray kan man dock hålla tillgodo med denna. Pickup on South Street är en riktigt bra film som det går att skriva hur mycket som helst om, men för att vara Fullers ekonomiska anda trogen sätter jag punkt här.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Pickup on South Street, reviewed by Erik Nyström on 2013-05-24T17:00:10+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 24 maj, 2013