Piranha 3DD

De blodtörstiga urtidspirayorna återvänder för att göra livet surt för osympatiska vattenparksägare, lättklädda ungdomar med guppande behag och… David Hasselhoff?

Alexandre Ajas Piranha 3D var på intet sätt någon bra film, men bjöd ändå på tillräckligt mycket charm och lättsam underhållning för att jag skulle lockas se uppföljaren. Med ny regissör, minskad budget och en titel som Piranha 3DD förväntade jag mig knappast ett filmiskt mästerverk, men jag kunde ändå inte föreställa mig hur usel den skulle visa sig vara.

Efter förra filmens blodiga incident har det lilla samhället vid Victoria Lake blivit en spökstad och skådeplatsen i Piranha 3DD har huvudsakligen förlagts till en vattenpark där den slemmiga föreståndaren är mer intresserad av stålar och synd än säkerhet och moral. Snål som han är förser han parken med vatten från en tjuvborrad brunn, något som får förödande konsekvenser när pirayorna återvänder, argare, hungrigare och farligare än någonsin.

Redan 5 minuter in i filmen börjar jag ana oråd när en ko exploderar i en olycka som innefattar utsöndrande av metangas i kombination med en öppen låga. Efter 20 minuter söker sig min blick mot närmsta klocka för att på så vis utröna hur länge till mina ögon och öron ska behöva utstå det som rullar på TVn. Jag står emellertid emot lusten att stänga av och bestämmer mig för att härda ut. Lyckligtvis är filmen bara 83 minuter lång …

John Gulagers film är på alla sätt och vis en misslyckad produktion. Storyn är fånig, den så kallade “humorn” infantil, och skådespelarna mer än lovligt oengagerade. David Hasslehoff gör en hyfsad insats i rollen som sig själv även om hans medverkan mest känns som ett lättköpt publikfrieri. Att min gamla favorit, Christopher Lloyd, skrev på för den här smörjan smärtar mig dock desto mer. Den bästa prestationen levereras av Katrina Bowden i rollen som den väna oskulden vars sexuella karriär får en ganska omtumlande start när en utsvulten piraya blandar sig i leken. Hennes insats väger emellertid inte på långa vägar upp för filmens övriga tillkortakommanden.

Piranha 3DD gjorde mig inte glad på något vis. Kanske beror det på att jag inte räknar mig till den tilltänkta målgruppen som verkar bestå av samma pårökta college-ungdomar som skrattar åt filmer som Scary Movie eller Jack and Jill. Hela filmen och dess upplägg känns väldigt billigt med slarvig klippning, dåliga specialeffekter och ett ogenerat objektifierande av de kvinnliga behagen. Men värst av allt är att man i filmens sista skälvande minuter öppnar dörren till en uppföljare. Jag råder er att undvika den här filmen, och den eventuella uppföljaren, helt och hållet.

Filmens 3D-egenskaper omnämns ej i texten då recensionen behandlar 2D-utgåvan.

Rating: 1.6/5 (5 votes cast)
Piranha 3DD, reviewed by Alexander Bing on 2013-01-14T12:00:59+00:00 rating 0.5 out of 5