Pitch Perfect

Nej, jag tillhör inte är målgruppen för Pitch Perfect. Jag är varken tjej eller under 20 år (inte under 30 heller för den delen). Men jag gillar musikaler och jag hade inte alls så mycket emot Step Up Revolution när jag såg den för ett tag sedan, en film som bör vara gjord för samma målgrupp. Pitch Perfect är helt enkelt en fånig film.

Pitch Perfect, Anna Kendrick

Beca (Anna Kendrick, Twilight) börjar ofrivilligt på Barden University fast hon egentligen vill till Los Angeles och starta karriär som DJ. Hennes far, som undervisar på universitetet, tycker nämligen att det där med att snurra skivor (eller mixa på datorn i Becas fall) bara är en hobby och inget han vill stödja finansiellt. Aubrey (Anna Camp, strålande i säsong 2 av True Blood) har ett elände med att sätta ihop sin a capella-tävlingsgrupp The Bellas, efter att hon själv kräktes på förra årets stora final. Jesse (Skylar Astin, 21 & Over) börjar också sitt första år på universitet. Hans sångröst upptäcks av de regerande a capella-mästarna The Treblemakers, medan han själv bara bryr sig om en viktigare upptäckt – Bella.

Pitch Perfect, Rebel Wilson, Anna Camp

Om du råkar vara a capella-älskare och tänker att det äntligen kommit en film för dig så är jag ledsen att komma med beskedet att så är det inte. Här pendlar man mellan tjej-/pojkband och medleyn man endast kunde dominera talangtävlingar i mellanstadiet med. Det är väldigt långt ifrån The Real Group och även med mitt usla musiköra vill jag säga att det ofta finns instrument med längre bak på ljudspåret, inte så mycket ”utan ackompanjemang” alltså. Att se tre killar sjunga, en rappa och resten härma musikinstrument är inte a capella för mig – även om jag förstår att begreppet är brett.

Brett är också Anna Kendricks leende. Jag skulle kunna skriva en recension bara om det, men så höga betyg ska jag inte lämna ut här, så hon får nöja sig med några rader. Det är jättekul att någon som har ett sådant ”girl next door”-utseende som Kendrick får en roll som denna, vanligtvis paxad av någon mer Hollywood-snygg. Det skämtas dessutom, halvt medvetet, om detta. Beca har något mer smink runt ögonen än normen och lite fler örhängen än de flesta, vilket gör henne till ”alternativ” på en skola med extremt få alternativ. Hon får höra att hon kan vara en sådan där tjej som på She’s All That-manér behöver göras om för att nå sin fulla snyggpotential. Som tur är ändrar sig Beca aldrig.

Pitch Perfect

Det är bra skådespel rakt igenom och sångrösterna kan jag inte heller klaga på. Då jag hörde Anna Kendrick på radio häromdagen antar jag att i alla fall hon sjunger själv. Det är dock väldigt långt ifrån Les Misérables och hur allt sjöngs framför kameran. När Skylar Astin sjunger ser det inte alls ut som att sången kommer från honom och min gissning är att han fått hjälp av en professionell sångare. En stor vurpa filmen gör är att man aldrig får se The Bellas utvecklas utan de kör samma låtar om och om igen innan Beca får bestämma och de direkt blir suveräna. Lite kul är det samtidigt att en av låtarna de repriserar är ”The Sign” med Ace of Base och mer svenskintresse finns i en kort ”It Must Have Been Love” med Roxette. Dessutom är Becas audition inspirerad av ”Keso-tjejerna” i svenska Erato som gjort succé på YouTube. Detta finger på ung populärkultur och ny musik som jag inte kan namnen på, är Pitch Perfects styrka, om den har någon sådan.

Pitch Perfect, Anna Kendrick

För att återkoppla till inledningen är Pitch Perfect nämligen en irriterande fånig film. Det är nästan förvånande att endast en av de inblandade heter ”Camp” i efternamn. Mycket av fånigheterna står Rebel Wilsons Fat Amy för medan Hana Mae Lees Lilly står för de få skratten. Ofta skulle skämskudden jag sitter med, behövt vara en madrasserad vägg mellan mig och teven. Vi talar kräkskämt som skulle startat en intern konflikt bland bröderna Wayans. Pitch Perfect faller till slut på just det titeln lovar – den hittar inte sin perfekta ton.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Pitch Perfect, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-07-27T12:00:19+00:00 rating 1.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 27 juli, 2013