Plastic Galaxy: The Story of Star Wars Toys

plastic 05

De flesta i min generation kom någon gång i kontakt med Kenners Star Wars-leksaker under uppväxten. Den här dokumentären är ett Kickstarter-projekt som man äntligen kan köpa på DVD och handlar om de klassiska leksakerna.

Trots att jag bara hade kunnat stanna filmen, resa mig från soffan och gå bort till mina hyllor för att se många av prylarna i verkligheten pausar jag för att titta på leksakerna i Plastic Galaxy. Oavsett hur många gånger jag tittat på en Jabba eller en IG-88 är sammanhangen de dyker upp i alltid annorlunda och fortsätter att göra det intressant. Intervjuerna med storsamlarna äger ofta rum framför deras samlingar och det visuella avtrycket som synen av alla leksaker lämnar resulterar i att jag nästan missar vad som sägs. Jag vill se hur andra samlare väljer att visa upp sin samling i hyllorna och bli inspirerad. Om man inte kommit i kontakt med leksakerna från barndomen på länge måste Plastic Galaxy vara överväldigande. Jag har haft besökare hemma hos mig som tittar på mina saker i vad som känns som en evighet. Och då har jag med samlarmått mätt en liten samling.

plastic 06

Plastic Galaxy ger tittaren en grundkurs i historien om hur Kenner fick rättigheterna till att producera Star Wars-leksaker och hur de gjorde det framgångsrikt. Om man sett dokumentären Empire of Dreams i den 10 år gamla DVD-boxen Star Wars Trilogy känner man till den. Det som Plastic Galaxy gör är att fördjupa allting genom att intervjua personal från Kenner som var med och tog fram leksakerna och samlare med stor kännedom om hur framställandet av figurer gick till. För mig som är lat och bekväm och inte läser igenom allting som finns att finna på åtskilliga samlarsidor på internet är det skönt att bara luta sig tillbaka lyssna när någon berättar och visar. Roligast är att se exempel på leksaker som aldrig producerades. Vi får se ritningar och prototyper av både fantastiska och bisarra leksaker och farkoster.

plastic 07

Filmens nackdel är att den ibland försvinner i ett nostalgiskt skimmer där de vuxna männen berättar om sina barndomsminnen. De som läste min julkrönika vet att jag har en förmåga att göra samma sak. Men för att berättandet ska bli intressant krävs någonting mer djupgående än anekdoterna som styckats upp i Plastic Galaxy. Den speltiden hade gärna fått användas till att berätta mer om Kenners aktivitet på 80-talet. Som vanligt när det görs dokumentärer som handlar om Star Wars läggs störst fokus på de första åren och det som rör The Empire Strikes Back och Return of The Jedi behandlas mer kortfattat. När det är 10 minuter kvar av filmen redogör regissören Brian Stillman hastigt för leksaksserien Power of The Force som släpptes när intresset för Star Wars började dala och jobbar sig hela vägen fram till 90-talet när suget efter Star Wars-leksaker uppstod igen.

plastic 03

Man mår väldigt bra när man tittar på Plastic Galaxy. Jag älskar att se när de nu vuxna pojkarna visar sina slitna gamla leksaker och när fotografen bakom de klassiska leksakslådorna visar den gamla kameran han använde när han fångade de fantasifulla bilderna fäller jag faktiskt en tår. Förutom den 70 minuter långa dokumentären har Stillman samlat ihop en del extramaterial till DVD:n. Steve Sansweet, som finns i Guinness rekordbok för att ha den största Star Wars-samlingen, berättar om hur det kom sig att han började samla. Prototypsamlarna får sitt intresse tillgodosett i ett 20 minuter långt inslag. Intressantast var Tiny Toys, Giant Disaster om Kenners flopp Micro Collection. När jag såg det blev jag sugen på att omgående ge mig ut på Ebay och börja leta efter gamla leksaker.

Plastic Galaxy: The Story of Star Wars Toys , reviewed by Mattias Berg on 2014-03-08T12:00:07+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 8 mars, 2014