Pocahontas II – Resan till en annan värld

Disneys animerade filmatisering av den verkliga personen Pocahontas liv tillhör visserligen inte de bästa eller mest klassiska filmerna från Disney. Den blev dock tillräckligt populär för att en uppföljare skulle kunna göras. Återigen får vi en film baserad på verkliga händelser ur den unga indianhövdningens dotters liv.

I den andra filmen följer Pocahontas med till London för att träffa den engelske kungen. Uppdraget är att få engelsmännen at sluta fred med indianerna. Det är storyn kort och gott.

En uppföljare till en film som från första början inte riktigt övertygade mig, och som dessutom släpptes direkt till hemmaformat utan att först gå upp på bio, brukar i de allra flesta fall innebära en produktion som är ganska dålig, med ett resultat som inte alls övertygar. Nu är det inte riktigt så illa.

Pocahontas 2 är inte en film som kommer att gå till historien. Varken för innehållet, animationen eller något annat. Däremot är den på vanligt Disneymanér välgjord och stundtals riktigt underhållande. Det som lyfter denna film lite jämfört med föregångaren är nog att man lyckats få fram den engelska högfärden och överlägsenheten på ett sätt som underhåller och kontrasten mellan den enkla, men förnuftiga, Pocahontas och det överdådiga och raffinerade engelska hovet där etikett går före vett, ger en viss dynamik åt filmen. Actionscenerna är fler och det förekommer jaktscener över takåsarna i London som är riktigt spännande. Kvar från förra filmen är skurken Ratcliffe. Fortfarande lika elak. Kvar är också John Smith, en viss tvättbjörn, en viss hund och en viss kolibri.

Den riktiga berättelsen om Pocahontas är inte riktigt lika tillrättalagd som denna och det var inte alls något uppdrag om fred som förde Pocahontas till London. För verklighetens Pocahontas åkte faktiskt till London. Verklighetens Pocahontas åkte till London för att göra reklam för makens tobak och inte för det ädla syftet att skapa fred och hon blev kvar i England resten av sitt mycket korta liv oavsett vad som antyds i denna film. Maken var för övrigt den samme John Rolfe som finns med i denna film.

Givetvis kan man inte låta prinsessan i en Disneyfilm dö i en sjukdom hur som helst, och Disneys slut på filmen är förmodligen lagom tillrättalagt för att passa den unga publiken. Precis som i den första filmen gör man nog bäst i att se detta som fiktion baserat på en verklig människas liv, där delarna som är påhittade är ganska många. Verklighetens Pocahontas gifte sig med John Rolfe (och fick då namnet Rebecca Rolfe) och de fick en son Thomas. Både John Rolfe och Pocahontas dog tämligen unga, men sonen Thomas fick många barn och det finns idag tusentals ättlingar till henne.

Pocahontas II - Resan till en annan värld, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-02-15T07:00:09+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 15 februari, 2013