Pocahontas

Disney har skrämt liv i diverse påhittade eller verkliga prinsessor. Och åtminstone västvärldens småflickor har nog dyrkat dessa sagoprinsessor och klätt ut sig i de färgglada klänningar som liknar de animerade förlagorna. Prinsessåldern brukar gå över varvid sakerna hamnar i någon låda eller på loppis. Pocahontas är en verklig historisk person och var egentligen inte prinsessa utan dotter till en hövding.

Spanjorerna har hittat en massa guld i det nya landet på andra sidan havet. Det vill engelsmännen också göra. Sextonhundratelet har precis börjat och ett engelskt skepp landar vid den nordamerikanska kusten. På skeppet finns den girige guvernören Ratcliffe som hoppas på att kunna hitta guld i det nyupptäckta landet.

Med på skeppet finns också äventyraren John Smith. John vill hitta vildarna som enligt utsagorna ska finns där. Och hittar dem gör han, eller om det är de som hittar honom. Den vackra indianprinsessan Pocahontas, som är dotter till hövdingen över stammen blir upptäckt av John Smith, och de börjar träffa varandra mer och mer. Ratcliffe ser indianerna som de som tagit guldet och tar chansen att anfalla dem.

Pocahontas fanns alltså på riktigt och Disneys tolkning följer hennes liv till viss del. Åtminstone det som är känt om det. Flera av personerna som finns i Disneys film har funnits på riktigt även om karaktärerna givetvis är skruvade för att passa som tecknad film. Pocahontas är den trettiotredje animerade långfilmen från Disney. Huruvida Disney berättar historien korrekt tänker jag inte gå in på. Svaret är antagligen uppenbart för var och en ändå. Jag väljer att inte se det historiskt inkorrekta och istället se på historien som en dramatiserad historiebeskrivning som är berättad från erövrarens ögon. Den som vill veta ytterligare en ”sanning” om Pocahontas kan med fördel själv googla på ”the Pocahontas myth”.

Pocahontas är i Disneys tappning en saga där ont är ont och gott är gott. Och så är det lite mittimellan ibland. Indianerna kan te sig elaka och grymma, men eftersom vinklingen på något sätt är ur indianperspektiv känner man ändå med indianerna och det är aldrig någon tvekan att det är Ratcliffe som skurken.

Pocahontas lämpar sig för den som växt ifrån Disneyprinessorna i bakelseklänningar (typ Askungen, Belle och Törnrosa), men som inte riktigt är mogen för otecknad film. Problemet med filmen är att den inte riktigt lyfter till en nivå där jag vill gilla den. Det finns inga roliga sidekicks, för kolibrin och tvättbjörnen som följer Pocahontas lyckas inte inta den rollen ordentligt (jämför exempelvis med Timon och Pumbaa). Den intressantaste karaktären är konstigt nog ett träd. Filmen fick även en uppföljare som gick direkt till hemvideoformat. Den filmen handlar om Pocahontas liv efter det som sker i denna film.

Sammanfattningsvis är detta en helt OK film, men inte mer. Disney gör ett gott hantverk, men tyvärr är historien inte tillräckligt engagerande i denna form.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Pocahontas, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-02-14T07:00:41+00:00 rating 2.5 out of 5