Pojken med det tickande hjärtat
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)

Pojken med det tickande hjärtat

I röran av alla animerade filmer från Hollywood så kommer den fransk belgiska uppstickaren Pojken med det tickande hjärtat (Jack et la mécanique du coeur). En film som ställer existentiella frågor och försöker gå sin egen väg. Filmen har en animationsstil som påminner om det vi är vana vid att få från de stora filmbolagen fast med ett starkt inslag av Burtons magi.

jack

I 1800-talets Edingburgh föds pojken Jack på en dag som är så kall att hans hjärta blir till is. För att rädda honom byter barnmorska Madeleine ut pojkens hjärta med ett gökur. Så länge klockan slår så fortsätter Jack att leva. Däremot så är han ömtålig och om han blir kär kan hans gökurshjärta gå i tu. När han en dag stöter på en vacker flicka med en fantastisk sångröst så utmanas Jacks ömtåliga hjärta. Mötet kommer att leda till ett äventyr som tar Jack ut i Europa där han stöter på en mängd olika karaktärer. Filmen lyfter viktiga frågor som mobbing, kärlek och snuddar vid meningen med livet.

jack-et-la-mecanique-du-coeur-05-02-2014-30-g

På denna utgåva av filmen går det endast att välja mellan fyra nordiska språk i menyn, detta innebär att du inte kan se filmen på dess originalspråk franska. De svenska rösterna känns oengagerade och livlösa likt de sånger de har översatt. Att jag nämner de sånger de har översatt är på grund ut av att alla inte är det. Helt plötsligt sjunger en karaktär på engelska och en annan på spanska. Det känns mer som en besparing i översättningsarbeten än en artistisk tolkning av originalfilmen. Jag har försökt ta reda på vem som översatt filmen utan framgång. När eftertexten rullar upptäcker jag till min förvåning att det går att se filmen på engelska om jag väljer det manuellt, däremot finns det inte som alternativ i menyn.

Filmen är baserad på en bok skriven av författaren Mathias Malzieu som även har regisserat filmen tillsammans med Stephane Berla. Själva historien är rätt unik men vem de har skapat filmen för känns ytterst oklart. Den har en del viktiga poänger men mörkret i filmen passar sig inte för de minsta barnen. Vuxna känns inte heller som den givna målgruppen eftersom karaktärerna om och om igen brister ut i dåliga sånger.

jack-et-la-mecanique-du-coeur-05-02-2014-21-g

Filmskaparna har friskt inspirerats av Tim Burtons animationsstil fast blandat den med en slätare Hollywood-stil som gör att filmen inte känns riktig klar i vilken väg den skall välja att gå. De har emellertid lyckats skapa en hel del vackra miljöer och lösningar som imponerar. Tyvärr känns inte allting helt genomarbetat när en del scener känns som att titta på någon spela ett tv-spel. Likt storyn och översättningen känns animationen väldigt spretig kvalitetsmässigt.

Det är med en känsla av sorg som jag måste säga att filmen inte fungerar så bra som jag hade hoppats. Vissa stunder skapar filmen något unikt och berör mig som tittare när den rör vid existentiella frågor. Däremot tar filmen en del poänger till ett mörker som kanske de minsta barnen inte är helt redo för. För mig är filmen ett tappert försök att skapa någonting nytt men filmen är helt enkelt för spretig. Om du vill se filmen med dina barn gör du rätt i att sitta med dem under hela Jacks resa för jag att tycker att rekommendationsåldern 7 år är på gränsen till för låg.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Pojken med det tickande hjärtat, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-01-09T07:00:57+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 9 januari, 2015