Predestination
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)

Predestination

c

Tänk dig att vakna efter ett kejsarsnitt och få reda på att du inte längre är en kvinna. Eller oavsett vad du än gör så är vissa saker förutbestämda och ofrånkomliga. I tvillingbröderna Spieregs senaste film Predestination får du allt, sci-fi, drama, action, suspens men framförallt kommer du att få gnugga tankeknölarna för detta är en resa du skall dras in i när du är klarvaken.

2012 började australiensarna Michael och Peter Spiereg sin resa mot att färdigställa Predestination som är baserad på Robert. A. Heinleins novell All You Zombies från 1959. När bröderna arbetade med manuset kom de fram till att de inte skulle ifrågasätta logiken i berättelsen allt för mycket. Novellen är trots allt över femtio år gammal och om ingen kunnat reda ut logiken i berättelsen under den tiden så var det inte heller deras uppdrag att göra det. Ett klokt val eftersom filmen troligtvis kommer att lämna dig något konfunderad över vad du precis har sett. Med ett färdigt manus och med en spännande rollista påbörjades inspelningarna 2013.

b

Filmen handlar om en tidsagents (Ethan Hawke) sista uppdrag för att stoppa en terrorist som alltid undkommit honom genom hans karriär. Tidsagentens chef Mr. Robertson spelas av engelsmannen Noah Taylor. Under uppdraget stöter tidsagenten på en ung man (Sarah Snook) som berättar om sin otroliga uppväxt. Denna unge mannen började sitt liv som flickan Jane. Predestination är ett typiskt exempel på en film där det är bättre att inte veta särskilt mycket om berättelsen i förväg. Storyn jag har beskrivit skulle likaväl kunna beskriva en dyr Hollywood-film med meningslös action. Verkligheten är att det är en australiensisk science-fiction-film med hyfsat låg budget som förlitar sig på berättelsen istället för spektakulära specialeffekter.

Utan Ethan Hawkes och Sarah Snooks skådespelarinsatser hade denna filmens historia kunnat bli för komplicerad. De båda skådespelarna gör att berättelsen tar mark och får en röd linje trots de många tidshoppen som sker i filmen. Med vad som känns som äkta känslor och stor tyngd strålar skådespelarna och gör Predestination till en ytterst minnesvärd film. Noah Taylor gör en stabil insats som tidsagentens mentor men får se sig omsprungen av sina kollegor som spelar de tunga rollerna i filmen.

d

I filmen får vi se många olika tidsperioder, 60-, 70- och 80-talet med flera. Scenografi, foto och miljöer i filmen är vackra och detaljerade. Soundtrackets nivå ligger hela tiden på en perfekt ljudnivå och skjutsar in ditt sinne i rätt stämning. Tyvärr är det inte ett särskilt minnesvärt soundtrack men det fyller helt klart sin funktion. Peter Spiereg stod själv för soundtracket vilket i sig är imponerande men kanske hade det varit bättre att hitta någon utomstående som hunnit med att lägga mer kärlek i det? Tvillingbröderna Spiereg framstår som självsäkra och verkar ha utvecklats av sina tidigare skapelser som bland annat består av filmerna Daybreakers och Undead. Jag tror att många som är filmintresserade kommer att kunna räkna ut vart filmen kommer att leda innan den landar där. Detta beror delvis på att bröderna har valt en lite för tydlig strategi i sitt berättande och med lite mer arbete hade filmen kunnat vara så intelligent som den utger sig för att vara.

a

Om du är ett fan av science-fiction är detta en film du inte skall missa. Även om du inte är ett fan av genren så är Snooks skådespelarinsats skäl nog att se filmen. Även om Hawke imponerar så skall jag inte skjuta under stolen med att det är Sarah Snooks show från början till slut. Bröderna Spieregs och denna unga skådespelarskas karriärer är något att hålla utkik efter i framtiden för de kommer bara till att bli bättre. Med lite finjusteringar i berättarteknik och ett mer minnesvärt soundtrack så hade denna film kunnat bli ett mästerverk.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Predestination, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-01-01T12:00:08+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 1 januari, 2015