Premium Rush

Joseph Gordon-Levitts filmkarriär utan andningspaus: Genombrott som Demi Moores unge i Den edsvurna, som tonåring mot Heath Ledger i 10 orsaker att hata dig, kritikerna får upp ögonen med Mysterious Skin och Brick, blir flickidol med (500) Days of Summer och den tänkandes actionstjärna med Inception och Looper. Men han kan cykla också.

Joseph Gordon-Levitt stars in Columbia Pictures' "Premium Rush."

Av Manhattans cirka 1500 cykelbud heter den allra skickligaste och mest dödsföraktande Wilee (Joseph Gordon-Levitt). Hans cykel har varken växlar eller broms, då han anser att cykeln ska rulla och att bromsa är en dödsfälla. Den här eftermiddagen tänker han tjäna sina 30 dollar på att leverera ett kuvert från ett universitet i norra delen av Manhattan, till Chinatown i söder. Avsändaren, Nima (Jamie Chung från Sucker Punch), är bekant då hon delar lägenhet med Wilees flickvän Vanessa (Dania Ramirez från American Pie: Reunion). Som att det inte räckte med att det konkurrerande cykelbudet Manny (Wolé Parks från Taking Chance) vill han hans tjej, dyker en man vid namn Bobby Monday (Michael Shannon från Boardwalk Empire) upp. Ett av världens farligaste jobb blir för Wilee än farligare genom Mondays helt obegränsade vilja att ta över kuvertet.

Att göra en film om cykelbud känns som en ganska svettig uppförsbacke redan från början. För mig som inte har någon större erfarenhet av denna yrkeskår kan jag utan problem sympatisera med dem, men jag gissar att många New York-bor är mindre positiva. Man kanske kan jämföra dessa trafikfaror med om vi skulle porträttera parkeringsvakter som hjältar i en svensk film. Eller varför inte rattfyllon. För att vi ska kunna följa cyklisternas framfart har de utvecklat en väldigt snygg grafik, lite som i moderna sportsändningar. De gör verkligen så att jag förstår hur snabba beslut Wilee är tvungen att ta. I något som påminner om Spring Lola får vi även se hur det skulle gå om Wilee tar fler beslut, ibland med skrattretande följder på grund av ganska taskig datoranimering. Det är bra att vi slipper de vanliga satellitbilderna då kartorna över staden mycket bättre visar var vi befinner oss, innan de klipper ned till cyklisten som ofta verkar vara just där. Även om jag tyvärr bara varit i New York en gång än så länge, tycker jag att geografin stämmer väl med mina erfarenheter.

Premium Rush, Michael Shannon

Mycket cyklande blir det och tyvärr tycker jag inte att den riktiga fartkänslan finns där och det känns alldeles för sällan som att Wilee är i riktig fara. Visst är det meningen att han ska vara riktigt skicklig, men även när han är ligger gränsen så infinner sig inte känslan. När Wilee och Manny tävlar i en lite för lång scen, blir det ändå lite spännande då deras olika cyklar ger dem olika styrkor och svagheter under loppet. Även om jag gillar trial så tycker jag emellertid att scenen där Wilee hoppar runt på cykeln väl mycket liknar en intvingad uppvisning, och dessutom är den idrottsmässigt inte på något sätt mer imponerande än en SM-tävling. Vurporna är många men inte särskilt imponerande. Jag gissar att det skulle vara mycket värre att krascha in i en plötsligt öppnad taxidörr i dessa hastigheter, men det är klart att det inte finns plats att hamna i koma när filmen nästan utspelas i realtid. Även här saknas fartkänslan då jag inte på något sätt blir stressad av den tickande klockan likt jag blev under exempelvis 24. Jag skulle tro att det till stor del är på grund av de återkommande tillbakablickarna som både bryter kronologin och spänningen.

premium rush, joseph gordon-levitt

Jag tycker att det är ett lite underligt rollval av Gordon-Levitt med tanke på att hans karriär gått på räls den senare tiden. Det känns mer som en roll man tar efter att ha vunnit sin Oscar och inte vill hamna i ett fack, men här föregår han det och inget fel med det. Under de sex veckorna han intensivtränade på cykeln innan inspelningen hann han bli riktigt bra på det, och även om det ofta uppenbart är en stuntman som cyklar, är det häftigt att se Gordon-Levitt bromssladda rakt mot kameran. När Michael Shannon leker runt med Christopher Walken-överspel är han lika intressant som vanligt att följa, men när han ska hålla aggressiviteten inom sig är det inte alls lika kul. Övriga skådespelare är ungefär lika halvbra som filmen är. Jag blev glad när jag upptäckte en storfilm som inte verkade ha ett behov av att ha något viktigt att berätta, men tyvärr har Premium Rush inte heller något behov att vara spännande eller fartfylld.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Premium Rush, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-03-27T07:00:35+00:00 rating 2.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 27 mars, 2013