Prime time
Rating: 3.2/5 (5 votes cast)

Prime time

Det är valborg (och inte midsommar som det står på konvolutet) och tio personer befinner sig på ett ensligt slott där en TV-produktion precis avslutats. Ett skott bryter nattens tystnad och programledarinnan Michelle Carlsson hittas död.

Liza Marklunds kriminalreporter Annika Bengtzon får uppdraget att bevaka händelsen och ser möjligheten att slippa valborgsfirandet hos svärmodern som hellre sett att sonen aldrig skulle skilt sig med föregående kärlek. Win-win för kriminalreportern med arbetsnarkomani. När hon kommer till herrgården får hon reda på att två reportrar från hennes tidning är bland de tio misstänkta förutom hennes vän Anne. Alla hålls av polisen i väntan på förhör och ingen släpps in eller ut från gården.

Att jämföra berättelsen från deckardrottningen Marklund med Agatha Christies klassiska mordgåtor är ofrånkomligt. Det är upplagt för en berättelse där Poirot ska  komma in och överlägset berätta hur allt hänger ihop. Tyvärr läggs inte filmen upp på det viset och vi serveras ett lättsmält kriminaldrama utan spänning som står sig slätt mot Christies dito, men som trots detta är bättre än den första och föregående filmen i serien, Nobels testamente.

Huvudpersonen som gestaltas av Crépin får betydligt bättre svängrum i den här andra filmen och vi får mer kött på benen kring Kvällspressens orädda och obekväma reporter. Hon lyckas där andra journalister misslyckas även om det ibland verkar lite för lätt, men jag skyller det på att TV-produktionen måste ta genvägar för att driva på berättelsen. Bengtzon har skinn på näsan och är egentligen en osympatisk karaktär. Jag sitter faktiskt stundom och hoppas att hon ska råka illa ut på något sätt för att det ska vara någon form av rättvisa i världen.Slottets deltagare är en grupp obehagliga och osympatiska karaktärer med ett undantag. I tillbakablickar får vi mer information kring vad som skett på natten, men det är inget som fångar ens intresse eller egentligen ger kluriga ledtrådar. Vem hade med sig en laddad pistol och varför finns nästan allas fingeravtryck på pistolen? Vem hatade den populära programledaren Michelle Carlsson (Josephine Bornebuch) tillräckligt mycket för att mörda henne? Det finns i och för sig nio personer att välja på men det är uppenbart att det egentligen bara handlar om fyra personer vilket reducerar spänningen hos denna ”whodunnit”-film. Det finns sannerligen potential att göra något mer och det är synd att det inte tillvaratas. Prime time är bättre än sin föregångare trots lägre budget och huvudanledningen är att huvudkaraktären får mer utrymme. Den andra filmen gav ändå mersmak och fortsätter utvecklingen av serien på liknande sätt verkar det lovande inför den tredje filmen – Studio sex.

Rating: 3.2/5 (5 votes cast)
Prime time, reviewed by Mats Lundberg on 2012-07-08T07:00:33+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 8 juli, 2012