The Prince
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

The Prince

the-prince-03Det finns en plats dit alla skådespelare förr eller senare kommer. När deras stjärnglans falnat men de fortfarande är tillräckligt kända för att en regissör skall vilja ha med dem i hopp om att sälja några fler biljetter. Med The Prince visar Bruce Willis att han antagligen är där nu i sin karriär.

Jason Patric spelar Paul (inget efternamn), han är en före detta maffiaboss som numera jobbar som bilmekaniker. När hans dotter försvinner spårlöst från college så ger han sig ut för att leta efter henne. Tillsammans med hennes väninna, Angela, så beger han sig till New Orleans dit spåren pekar. Men där finns Omar, en gangsterboss vars fru och dotter Paul en gång dödade. Så medan Paul försöker finna sin dotter skickar Omar allt han har efter honom för att utkräva hämnd en gång för alla.

Från en av manusförfattarna bakom nyinspelningen av Red Dawn får vi The Prince, en film så dålig att alla som varit med måste ha skämts när de såg resultatet. Det är så uppenbart att Bruce Willis och John Cusack har bi-roller i denna enbart på grund av lönen som de fått för att vara med. Båda är loja och totalt ointresserade av att ens försöka skådespela och när de gör detta blir det oftast överspel. Jason Patric är den skådespelare som klarar sig bäst och det borde säga en hel del om insatserna från resterande skådespelare. Och manuset, vilket skämt! Det är som någon har sett Taken och tänkt ”jag gör filmen i New Orleans!” och sedan totalt misslyckats förstå vad filmen ens handlade om eller vad som kanske skulle kunna fungera. Att ha sexuell spänning mellan en collegestudent och hennes bästa kompis far är något för porrindustri, inte en actionfilm.

the-prince-01Och varför hon stannar kvar hela filmen är inte riktigt klart precis som många andra delar i filmen. Det är de här småsakerna som aldrig förklaras. När Paul möter Angela är hon en douchebag som gillar att snorta kokain och festa. Hon verkar inte bry sig särskilt mycket om sin ”vän”. Men helt plötsligt följer hon efter Paul vad han än gör eller dödar. Samma sak med alla andra som hjälper Paul. Vem Sam (John Cusack) är och varför han hjälper Paul är synnerligen oklart även om alla i filmen agerar som det vore självklart. Eller killen som säljer Paul vapen som går ifrån att vara hotfull till att sälja honom vilka vapen som helst på fem minuter. Nu tror jag i och för sig inte att det hade hjälpt att spendera mer tid på manuset då regin är så usel att man inte hade märkt någon skillnad.

Det är rätt så uppenbart vad detta är, sätt Bruce Willis som är med tio minuter i filmen mitt på omslaget och låt John Cusack (som är med femton minuter) och Jason Patric flankera honom och hoppas på att namnen skall sälja ett antal kopior. Undvik!

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
The Prince, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-02-21T08:33:15+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 21 februari, 2015