The Princess Bride
Rating: 3.3/5 (3 votes cast)

The Princess Bride

the_princess_bride_02I sagans värld kan allt hända och händer oftast. Det är därför barn älskar att lyssna på sagor, det tar dem till främmande världar där allt är möjligt och det goda alltid segrar. Allt detta tog William Goldman fasta på när han skrev The Princess Bride. Boken som enligt Goldman är skriven av Simon Morgenstern och sedan editerad av honom själv för att göra den mer lättläst. I boken finns det även ett flertal kommentarer från Goldman. I själva verket är Morgenstern Goldmans alter ego och han skrev den till sina två döttrar som han brukade berätta sagor för på kvällarna.

The Princess Bride är en av dessa filmer som aldrig blev en succé på bio, men har sedan under åren fått kultstatus. Det är lätt om man inte sett filmen att avfärda den som en sötsliskig kärlekshistoria i medeltidsmiljö, men inget kunde vara längre ifrån sanningen. Goldman skrev själv manuset och i Reiners händer blev det till den ultimata matinéfilmen, rolig, charmig och välspelad. Dialogen framför allt är ruskigt bra och flera gånger skrattade jag högt över de snabba replikerna.the_princess_bride_01

Skådespelarna bör lyftas fram också. Cary Elwes ser ut som en ung Errol Flynn med en snabb tunga, Wallace Shore är perfekt som Vizzini, självutnämnd kriminellt geni. Men självklart är det Mandy Patinkin som Inigo Montoya som stjäl varje scen han är med i. Detta är hans stora roll i mina ögon. Reiner som började som skådespelare, komiker och manusförfattare innan han 1984 med Spinal Tap tog steget över till regissör. Reiners karriär har alltid varit lite upp och ner i mina ögon men när han lyckas, som med denna film eller Spinal Tap, Stand by Me, A Few Good Men, då blir det riktigt bra.

För mig är det komiken som får filmen att fungera så väl, scenerna är smart uppbyggda med rapp dialog, bra fysiskt skådespel och glimten i ögat. Det är aldrig direkt i ansiktet humor och det fungerar utmärkt i en film som denna. Framför allt med Cary Elwes i huvudrollen, i roller som denna och Robin Hood: Men in Tights fungerar han riktigt bra. Reiner vet att han gör en matinéfilm och använder alla tillåtna medel för att skapa en härligt underbar stämning. The Princess Bride är film som jag blir alldeles varm av inombords.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
The Princess Bride, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-03-15T12:40:09+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 15 mars, 2014