Project Cars
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Project Cars

projectcars02När jag för första gången startade upp Project Cars utbrast jag i ett högljutt ”ÄNTLIGEN!”. Det var inte enbart för jag längtat efter att spelet skulle släppas eller att den nyinköpta ratten var plug and play. Nej den huvudsakliga anledningen att jag hamnade i Fylking-mode var att äntligen har ett bilspel släppts som lyssnat på konsumenten så mycket som möjligt. I detta fall vi som gillar realistiska racingspel och vi som inte vill hålla på att jaga unlocks utan vill fokusera på det viktigaste – att köra!

Project Cars gör ingen hemlighet av det är crowdfund:at och att studion Slightly Mad lyckades samla ihop makalösa fem miljoner dollar under tre års tid. Senare valde de att samarbeta med Namco Bandai för distributionen. Crowdfund:at tänker du och börjar direkt se ett gäng finniga tonåringar som snickrat ihop ett spel när de borde sovit istället. Slightly Mad Studios grundades 2009 och har bara släppt bilspelstitlar, kanske mest känt Need for Speed: Shift. Att Slightly Mad Studios är racingfanatiker och inte okunniga tonåringar syns verkligen i Project Cars.projectcars01

Är Project Cars så bra som vi hoppats? I det stora hela, ja absolut. Det är utan tvekan en av de svåraste racingspel som finns ute. Det är rejält belönande och det är en fantastisk känsla när man börjar bemästra bilen i en klass. Spelet är packat till bredden med innehåll och det finns massor för alla oss som är racingtokiga. Fokus ligger helt på realismen i körmomentet och allt annat har fått hamna på andra plats. Det syns speciellt tydligt i detaljrikedomen i den fantastiska grafiken och omsorgen som lagts ner på varje bana och bil.

Det som är befriande med Project Cars är att det bryter mot reglerna om hur ett racingspel ska fungera eller vad man får göra. Till att börja med har du ingen XP och du behöver inte jaga upplåsningar av varken banor eller bilar. Project Cars behandlar dig som vuxen. Vill du köra kart? Kör kart! Vill du köra GT5? Kör GT5! Ja du kan hoppa in på vilken nivå du vill och det är du som bestämmer var du vill köra. Det finns drygt 60 bilar att välja från och 16 olika serier.projectcars04

Du kanske tycker det låter som spelet är utan utmaningar och struktur? Knappast. Du kan välja att köra säsongsvis och utvecklas genom att tävla i klasser och turneringar beroende på hur din karriär utvecklas. Allt från kart-serier till att sitta bakom ratten på GT4:or eller varför inte touring. Visst vid första anblick så kan det kännas ogreppbart med alla val och möjligheter. Speciellt de första timmarna saknar man den traditionella handhållningen i antingen form av tutorials eller ett XP-system som sakta lär dig hur saker och ting fungerar.

Det bästa är dock bara att sätta sig och spela och låta spelet ta över. Kör en karriär och se vad som händer. Fila kurvtagningen på träningarna och var beredd på att du inte kommer vinna allt. Det tar tid att lära både banor och bilar. Vill du ha en mer strukturerad approach på spelandet börja karriären från kart-serien och arbeta dig upp till Le Mans. En annan utmaning är att försvara en titel tre säsonger i rad eller att vinna tre olika titelklasser.projectcars06

Givetvis går det att tävla online med sina polare om man tröttnar på AI:n när man kör solo. Det går även att spela ”Driver Network” där spelare tävlar under identiska förutsättningar i en osynkroniserad miljö. Spelläget går ut på att spelare tar sig an en bana med en specifik bil och försöker få den bästa tiden. Att hoppa på detta utan att spelat igenom karriärläget är minst sagt dumdristigt. Det är även här det gör skillnad att kunna sin bil och justera inställningarna på till exempel däcktryck för att kapa de där viktiga hundradelarna.

Project Cars är inte ett spel du bara sätter dig och slöspelar. Den som gillar att träna mycket och göra sin läxa innan en tävling kommer älska utmaningarna i Project Cars. Det går inte att bara starta om loppet om man tar en dålig kurva. Nej den uppmärksamme lär sig när det är läge att växla ner eller justera inställningarna på bilen för att få en fördel ute på banan. Mindre bränsle och annan timing i växellådan är kanske det som gör skillnaden för att komma på pallplats? För när du tror kunna en bana och en bil börjar det regna och förutsättningarna ändras helt igen. Ja Project Cars levererar en varierad körupplevelse som gör att du kan ägna alldeles för många timmar bakom ratten fyllda med både frustrerande stunder som komplett körglädje.projectcars05

Grafiken är som sagt enastående, men minst lika bra är ljudeffekterna. Surroundsystem rekommenderas varmt när du spelar Project Cars. Varje bil har sitt unika ljud och gör hela upplevelsen mer fantastisk. Du kan inte komma närmre känslan att sitta i bilarna på riktigt.

Är allt bra då? Nja, det finns småsaker som stör från att Project Cars skulle vara det perfekta racingspelet. AI:n är minst sagt aggressiv och långsamma förare lämnar aldrig plats för omkörningar. Räkna med att alltid bli påkörd. Alla bilar har inte riktigt lika bra känsla men det kanske justeras med kommande uppdateringar. Det sista är att kodningen för spel över nätet behöver finputsas, igen något som säkert justeras med uppdateringar.projectcars03

Project Cars är inte en renodlad simulator utan hamnar i samma fack som Gran Turismo. Det är varken arkad eller simulator utan någonstans däremellan. I en genre där det kan vara svårt att sticka ut gör Project Cars ett tydligt avtryck. Spelet är inte perfekt i alla avseenden, men den omsorg för detaljer och bra racingkänsla som Slightly Mad Studios levererar är utan tvekan en av de bättre som går att hitta på marknaden just nu. Project Cars är bländande vackert, det är frustrerande svårt och det är realistiskt. Alltså, en titel som ska stå i hyllan hos varje racingentusiast helt enkelt.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Project Cars, reviewed by Mats Lundberg on 2015-06-02T08:00:43+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 2 juni, 2015