Psych 9
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Psych 9

En seriemördare, ett nedlagt sjukhus och en psykiatrisk avdelning där något hemskt har hänt. Inget nytt i skräckgenren egentligen, men klassiska element för att sy ihop en skräckfilm. Psych 9 från 2010 är nästa film som försöker slå mynt i den redan upptrampade fåran.

Unga vackra Roslyn (Sara Foster) får nattjobb på det nedlagda sjukhuset St Johns där hon ska sortera och arkivera gamla journaler innan bygget slår igen för gott. Hon tar gärna nattskiftet eftersom hennes man Cole (Gabriel Mann) kör taxi nattetid och för att annars blir det inte en bra skräckfilm.

Hon är inte helt ensam dock. En underlig vakt sitter vid grinden utanför entrén och på femte våningen; psyk-avdelning 9, finns Dr Irving Clement (Cary Elwes) som utför samma jobb som Sara gör på första våningen. En seriemördare som kallas ”The Nighthawk” härjar i staden och polisen Marling (Michale Biehn) kommer ibland förbi för att ställa frågor angående morden som skett inom ett område med sjukhuset som centrumpunkt. Samtliga personer är läskiga eller obehagliga på något sätt. Roslyn upptäcker, efter att ha hört konstiga ljud och sett underliga saker, att samtliga offer för seriemördaren har varit patienter på sjukhuset.

Psych 9 är en riktigt dålig film, inte bara som skräckfilm utan även som psykologisk thriller för den försöker vara både och. Problemet filmen har är tredelat i mina ögon. Först är manuset dåligt genomarbetat och även om jag gillar tanken med berättelsen är den alldeles för dåligt underbyggd för att fungera. Det finns logiska luckor och det saknas stoff vilket gör att händelser hänger löst. Det andra är att regissören har väldigt dålig känsla för att göra bra skräckfilm och tillsammans med klipparen, som är det tredje problemet, gör de ett enastående jobb med att stycka sönder filmen både med avseende på berättande och tempo. Det finns flera delar som är så löst sammanhållna att första halvan av filmen är i princip meningslös och hela slutsekvensen forcerad och för snabbt avslutad. På detta klistras en onödig epilog som är så uppenbar att det nästan kunde skrivas ut på konvolutet direkt. Ifall du blir skrämd av kameravinklar från grodperspektiv, grönt ljus och psykavdelningar är det här filmen för dig.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Psych 9, reviewed by Mats Lundberg on 2012-12-16T12:00:32+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 16 december, 2012