Public Access

Public Access

Innan genombrottsfilmen The Usual Suspects (De misstänkta) och superhjältefilmer som X-Men 2 och Superman Returns debuterade Bryan Singer med den obskyra Public Access. Trots att den vann stora jurypriset på Sundance filmfestival 1993 visste inte Singer några år senare att den fanns utgiven på DVD. I en intervju har han berättat att han blev förvånad när han såg att hans film marknadsfördes med ett foto på omslaget som inte på något sätt hade med filmen att göra.

public05

Den lugna lilla småstaden Brewster får besök av en främling. Han heter Whiley Pritcher (Ron Marquette) och vill veta vad som är fel med Brewster. För att få svar på sin fråga börjar han sända programmet ”Our Town” på den lokala öppna kanalen. Där låter han telefonlinjerna stå öppna för alla som vill försöka besvara frågan. Programmet blir en ventil för skvaller, hat och irritation.

public02

Whiley är medveten om att det är i småstäder som en ensam människa kan göra skillnad. Vad det är för skillnad Whiley egentligen vill göra avslöjas aldrig. Han framstår som en rebell i sitt TV-program men visar sig stå på en oväntad sida. När han flyttar in i sitt lilla hyresrum fokuserar Bryan Singer på ett inramat fotografi som omedelbart ställs på ett skrivbord. Fotografiet föreställer en man och en pojke, troligen Whiley själv, och det antyder att Whiley kommit till stan av personliga skäl och att Public Access kommer att vara hans uppgörelse med någonting i det förflutna. Ramen på skrivbordet återkommer någon gång men om det någonsin förklaras vad den har med Whileys besök i Brewster att göra har jag missat det.

public03

Syftet med Whileys vistelse i Brewster verkar snarare ha en politisk grund och möjligen ett behov av ordning och kontroll. Under den lismande ytan döljer Whiley en oro och en obehagligare sida som får våldsamma konsekvenser i slutet av filmen. Jag känner mig ganska nöjd med att man inte får svar på alla frågor i filmen (även om fotografiet stör mig). Det blir ett rundgångstänkande när man som tittare ifrågasätter filmen som ifrågasätter de som ifrågasätter. Public Access väcker många frågor om förströelse och konspiratoriska funderingar om medias egentliga agenda.

public04

Jag blir alltid glad när jag ser att regissörer arbetar med samma människor år efter år. Det tyder på lojalitet, ett gemensamt mål och arbetsglädje. Bryan Singer inledde i Public Access sitt arbete med John Ottman som både varit klippare och skrivit musiken till alla hans filmer förutom X-Men. Författaren Christopher McQuarrie skrev även The Usual Suspects och återförenades med Singer i Valkyria 2008. Han ligger även bakom manusen till Jack Reacher (som han även regisserade) och Singers senaste film Jack the Giant Slayer. Public Access må vara en skakig och småtråkig debut som borde varit en novellfilm, men den innehåller någonting oerhört mörkt och jobbigt som jag gillar.

Public Access, reviewed by Mattias Berg on 2013-03-28T17:00:58+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 28 mars, 2013