Pushing Daisies – Säsong 1

Pushing Daisies – Säsong 1

”Döden är när livet är slut, en total och oåterkallelig avstanning av vitala funktioner i en biologisk organism.” – Wikipedia

pushing-daisies 03Men riktigt så enkelt är det inte. I varje fall inte för pajmakaren Ned (Lee Pace). Han har en förmåga som inte tillhör det vanligaste här i världen. Han kan återliva döda. Inte bara människor utan även, djur och växter. Det måste vara den ultimata superhjälteförmågan kan man tänka. Men så väl är det inte för Neds förmåga har begränsningar. När han tar i en död första gången återupplivas personen. När han tar i den återupplivade personen en andra gång dör personen oåterkallerligt. Då är det finito på riktigt. En annan begränsning är att en återupplivad varelse måste dö igen inom sextio sekunder annars kommer en annan varelse att dö i den förstes ställe. Detta upptäckte den unge Ned den hårda vägen efter att ha återupplivat sin mamma, varvid grannen dog en minut senare och dessutom sterbade mamman av vid godnattpussen samma kväll. Som om detta inte vore nog var grannen pappa till Neds stora kärlek grannflickan Charlotte Charles (Anna friel), vanligen kallad ”Chuck”.

Ned blir placerad på internatskola för föräldralösa barn. En uppväxt separerad från sin stora kärlek. Den vuxne Ned öppnar en pajrestaurang – ”The Pie hole”. Här upptäcker vännen och privatdeckaren Emerson Cod möjligheterna med Neds förmåga. Det är väldigt praktiskt att kunna väcka mordoffer för att fråga vem som mördat dem. Det faller sig inte bättre än att under ett fall stöter Ned på ett lik han känner igen. Det är hans ungsdomskärlek Chuck. Ned kan givetvis inte förmå sig att röra henne en andra gång och ge henne en oåterkallerlig död utan hon får leva vidare och följer med Ned till pajrestaurangen där de blir ett par. Ett par som inte kan vidröra varandra. Detta blir ett stort förtret för Neds servitris Olive Snook, som är förälskad i Ned, men som nu fått konkurrens av en tjej som Ned inte vidrör alls. Klart mysko tycker Olive.

Pushing Daisies 01

Pushing Daisies är en trevlig bekantskap. Berättarstilen tilltalar mig. Några enstaka starka karaktärer med utmärkande drag och egenheter toppat av en berättarröst som på torr engelska förklarar handlingen där det behövs. En annan sak som jag gillar är hur man färgsatt serien. Det är surrealistiskt färgglatt och ger en känsla av overklighet. De små fallen med mördade personer för handlingen framåt i ett ganska raskt tempo och mörk humor blandas, med mer stillsamma betraktelser.

Serien blev trots ett hyfsat mottagande ganska kortlivad och avslutades efter enbart två säsonger. Det är trots det en serie som jag tycker är sevärd. Serien finns i sin helhet på Netflix.

Pushing Daisies - Säsong 1, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-05-14T07:00:34+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 14 maj, 2013