Raging Phoenix

Raging Phoenix

För ungefär 10 år sedan brakade Thailand in i kampsportgenren med buller och bång. Ong Bak var snart ett namn på allas läppar, i varje fall oss som älskar asiatiska filmer. Fem år efter kom Chocolate (även känd som Zen, Warrior Within) och gjorde Yanin Vismitananda (eller JeeJa Yanin som hon också är känd som) till en stjärna. Raging Phoenix var filmen som skulle befästa hennes karriär som actionhjältinna.ragingphoenix2

Deu är en ung kvinna sökandes efter en identitet. Hon spelar trummor i ett rockband men blir kickad då hennes kärleksliv ställer till problem för bandet. Arg, frustrerad och nedsupen blir hon kidnappad av gruppen Jaguar Gang. Men innan de hinner ta iväg henne kommer Sanim och räddar henne. Det visar sig att Sanim och hans två kumpaner, Dog Shit och Pig Shit i åratal har varit på jakt efter Jaguar Gang och Deu kan vara den sista pusselbiten. De bestämmer sig för att träna henne i Meyraiyuth, en blandning av alkoholism, Muay Thai, break dance och Capoeira.

Vad skall man säga om Raging Phoenix? En film som framhäver att för att bli riktigt bra på Meyraiyuth (som inte finns på riktigt) måste man ha förlorat något så att man tar till spriten och via den kan kanalisera sin ilska. En film som utan problem vinner priset för knäppaste och mest otroliga handling. Utan att avslöja för mycket är den sista tredjedelen av filmen högst suspekt när det kommer till vad som faktiskt händer. Du ser antagligen inte en film som denna för handlingen. Nej, du vill se Yanin Vismitananda sparka och slåss för allt vad kjoltygen håller.ragingphoenix3

Om du tycker att hoppstyltor med sågklingor låter som en bra idé är detta filmen för dig. Till en början kändes slagsmålsscenerna i denna film lite tama, Capoeira i all ära, men allting gick lite för enkelt för hjältarna och fienderna verkade vara mest kanonmat åt dem. Det känns som det hela går på rutin och ingen har lagt ner något arbete på att det skall se bra ut. Det hela tar sig mot slutet av filmen då Yanin och hennes motparter verkligen får visa vad de går för och ta ut svängarna ordentligt. När vi kommer fram till finalen så finns det inte mycket att klaga på, det är precis så hårdfört, akrobatisk och sinnesjukt som vi vant oss vid ifrån Thailand vid det här laget.

Medan Hong Kong har haft svårt att återhämta sig sedan många av dessa duktiga regissörer åkte till USA för att pröva lyckan har Thailand seglat upp som ett land som producerat ett flertal riktigt bra och fina actionfilmer. Tyvärr är inte Raging Phoenix en av dem. Filmen plågas av en utomordentligt fånig handling, dålig koreografi i flertal scener, allmänt slapp regi. Det kanske finns någon kulturbarriär här som gör att jag inte kan gilla filmen mer än jag gör men för mig så fungerar detta inte alls så bra som jag hade hoppats.

Raging Phoenix, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-04-08T17:00:08+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 8 april, 2013