The Raid: Retaliation

The Raid: Retaliation

the-raid-2-02The Raid – Uppgörelsen kom 2011 och var en stor överraskning. Indonesisk film är inget man direkt är van vid men filmen var med lätthet den mest brutala och omskakande actionfilmen det året. Nu är regissören Gareth Evans tillbaka med större budget och mer action i The Raid: Retaliation.

The Raid – Uppgörelsen var en av de där filmerna som kom smygandes. Jag fick nys om den av en kompis som tipsade om trailern och när jag såg den visste jag att det var en film jag ville se. Och jag blev inte besviken, filmen var en frisk fläkt i en genre som gått på stiltje alltför länge. Så kan The Raid: Retaliation  fortsätta framgången?

Filmen tar sin början två timmar efter den första filmen är slut. Rama tror att han skall få återvända hem till sin familj nu när uppdraget är över. Men han får redan på att detta bara var toppen på isberget och att en hemlig organisation inom polisen vill att han går undercover för komma åt de verkliga ledarna och de korrumperade poliserna. Snart befinner han sig i fängelse och arbetar för Uco som är son till en av de stora maffiabossarna. Men efter åratal av fred inom den undre världen är en ny aktör på väg in, en som tänker ta en bit av kakan med våld. Samtidigt är Rama så djupt undercover att endast ett fåtal personer vet om hans verkliga identitet och minsta felsteg leder till döden.the-raid-2-03

The Raid: Retaliation har stora ambitioner. De fanns där redan vid den första filmen men Gareth Evans hade inte pengarna och fick lägga manuset på is. Men efter framgången med den första filmen kunde han sälja distributionsrättigheterna av den andra filmen till Sony i USA och detta finansierade större delen av filmen. Så vad får vi då? En betydligt längre film som har en betydligt större handling och skala, här handlar det om hur korrumperade poliser och politiker tillåter maffian att härja fritt i delar av Jakarta och hur de ärliga poliserna är i princip maktlösa. Deras enda chans är att knäcka organisationen inifrån och avslöja både poliser och politiker. Med tanke på hur mycket jag gillade den första filmen hade jag faktiskt en del förväntningar på The Raid: Retaliation. Tyvärr levde inte filmen upp till dessa.

Problemet är att jag och regissören går åt olika håll. Evans ville göra storslagen episk action om den undre världen redan från början men fick nöja sig med lägre budget och en mer avskalad film första gången. Något jag verkligen uppskattade och ville ha mer av. Även om filmen är stundtals underhållande lider den av alldeles för många problem. Låt oss börja med filmens längd, 150 minuter. Få filmer lyckas verkligen hålla så länge och det är alldeles för många scener som går på tomgång. Evans vill bygga karaktärer och skapa en levande värld men det finns många scener där det inte fungerar för jag har ingen aning om vem personen är och hur han relaterar till de andra i filmen. Detta beror nog delvis på att jag inte känner igen skådespelarna då de inte är kända för mig. Jag blandar ihop personer och det finns några scener som känns förvirrande. Och hela handlingen i fängelset kunde man ha strukit då den nu inte bidrar med särskilt mycket. Eller så skulle Evans byggt ut den för att visa hur Rama och Uco blir vänner.the-raid-2-04

När det väl blir action är det dock ingen som blir besviken, det är solid action rakt igenom hela filmen med scener som verkligen träffar en som tittar i magtrakten. Teamet spenderade sex månader innan med att träna och bland annat låg fokus på att kontrollera farten och kraften i slag och sparkar så det ser verkligt ut utan att skada någon. Resultatet är häpnadsväckande. I många asiatiska filmer är stuntsen betydligt mer vågade än i västerländska filmer men här känns det verkligen varje gång ett slag eller spark träffar någon. En sak som har förbättras i och med den större budgeten är att actionscenerna är betydligt mer varierande och större i ambition. Scenen i köket är en av de bästa jag har sett i en actionfilm där båda skådespelarna verkligen ger allt, och bara den är nästan värd pengarna det kostar att köpa filmen. Och Hammer Girl kan vara en av de bästa underhuggare jag sett i någon film och Quentin Tarantino måste vara synnerligen irriterad över att han inte kom på henne, riktigt cool och scenen när hon slåss i tunnelbanan med två hammare är en av filmens bästa.Film Review The Raid 2.JPEG-0e42c

Gareth Evans ska ha cred för att han inte tog den enkla vägen ut och bara gjorde en kopia av den första filmen fast med större budget och mer avancerade specialeffekter. Det skall jag säga, att jag är rätt så övertygad om att det hade blivit en sämre film än denna. Med det sagt, denna film skiljer sig väldigt mycket från den första och det känns på många sätt inte som en uppföljare utan som en film som bara råkar ha samma huvudkaraktär som den första filmen. Tyvärr så klarar han inte heller av att hålla ihop hela historien på ett bra sätt och alldeles för mycket blir klichéartat gangsterepos som vi sätt så många gånger förut. En regissör som Johnny To i Hong Kong har visat att det går att skapa filmer om den undre världen som inte är upprepning av samma gamla trötta historier. Synd att Evans inte tog efter honom mer.

När det kommer till betyget så tycker jag inte att The Raid: Retaliation är en dålig film, långt därifrån. Men det är en opolerad film som hade mått bra av ett vassare manus, bättre klippning och en regissör som vågat hålla ner speltiden eller gått i den andra riktningen. Ett rykte säger att den första versionen av filmen var över tre timmar, det hade varit intressant att se den. Då kanske den episka skala som Evans verkar vara ute efter hade kommit till sin rätt.

The Raid: Retaliation, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-10-06T08:00:36+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 6 oktober, 2014