Railway man

Railway man

Railway man

Filmen Railway man bygger på boken och den sanna historien om tågentusiasten Eric Lomax (utmärkt spelad av Colin Firth), som under andra världskriget blir tillfångatagen och ivägskickad till Kanchanaburi där han tillsammans med tusentals andra fångar tvingades arbeta med den ökända järnvägssträckan mellan Burma och Thailand, senare kallad Dödens järnväg.

Railway man 04

Eric överlever med nöd och näppe tiden i det japanska fånglägret. Svårt traumatiserad tillbringar Eric åren efter kriget med att resa runt med tåg i och det är på en av dessa ensamma och ändlösa tågresor han en dag möter Patti (Nicole Kidman). Patti lyckas bryta Erics mångåriga isolering och de förälskar sig i varandra, och kort efter att de mötts gifter de sig. Men minnena från tortyren vill inte lämna Eric och hämndbegäret som tidigare fungerat som drivkraft och livsgnista, bli nu ett hinder och enda vägen framåt är att göra upp med det förflutna.

Tillsammans med bästa vännen Finley (spelad av Stellan Skarsgård) och Patti lyckas han spåra upp sin plågoande den japanska officeraren Takashi Nagase. Eric reser tillbaks till lägret där Takashi numera arbetar som guide. Det visar sig att även han lider av minnena och upplevelserna från kriget.

Det här är en gripande historia om krig, hämnd och försoning och hur hämnd kan fungera både som drivkraft och hinder att gå vidare, om hat och de starka band som uppstår mellan människor som delat fasansfulla upplevelser men också om ensamhet och hur kärlek kan växa ur en tillsynes omöjlig grund.

Railway Man

Den ordfattiga och naturligt sorgsna Colin Firth passar bra i rollen som den stillsamma men hårt plågade Eric. Nicole Kidman som vi är van att se i huvudroller har här en förvånansvärts liten roll som den anspråklösa Patti. Rollen påminner i vissa delar om hennes roll i Timmarna. Här liksom i Timmarna är det vackra och ytliga helt borta och istället får det inre ta all plats. Skarsgårds lite sträva, karga sätt kompletterar fint. Det är självklart helt omöjligt att förställa sig krigets fasor och trauman men detta känns äkta och tillsammans bildar de tre en helhet som ger karaktärerna stor trovärdighet och känsla av verkliga upplevelser.

Railway man 02

Det är en bra film och det är svårt att inte bli berörd, filmen lämnar mig med en känsla kluven mellan misströstan och förtröstan.
Scenerna från fånglägret är tunga och på gränsen till outhärdliga. Trots att de inte innehåller särskilt mycket blod eller andra detaljer så är de skakande och otäcka. Tyvärr är det en aning segt men återblickarna till kriget gör att filmen undviker att bli ett sömnpiller.

Extramaterial: ”Cast and crew” (68 min)

Railway man, reviewed by Veronica Liljeroth on 2015-08-05T14:00:14+00:00 rating 4.0 out of 5

Veronica Liljeroth