Rare Exports

Om du trodde att tomten var en rödklädd mysfarbror som äter gröt och delar ut klappar till beskedliga små barn så bör du nog tänka om. I Rare Exports avslöjas nämligen hans sanna natur och den är mörkare än väntat.

Den nordiska filmproduktionen verkar ha fått en välbehövlig och ack så uppiggande vitamininjektion. Filmer som TrolljägarenDöd SnöIron Sky och Norwegian Ninja har visat att våra grannländer bubblar av kreativa idéer som sträcker sig långt bortom våra egna inhemska produktioner, vilka till stor del består av mediokra filmserier såsom Beck och Irene Huss. Rare Exports är den finska regissören Jalmari Helanders långfilmsdebut och ännu en i raden av nyskapande och fantasifulla filmer från norden.

Rare Exports inleds med att en amerikansk forskningsexpedition, uppbackad av en mystisk finansiär, hittar jultomtens grav. Nu är det emellertid inte den gladlynta och givmilda tomten som du och jag känner till som de har hittat, utan den riktiga ursprungstomten som inte är någon trevlig figur. Märkliga saker börjar hända och snart står invånarna i det lilla samhället inför en kamp på liv och död där deras största hopp för att återfå julfriden hittas i en ung pojke.

Det här är en julsaga för den äldre publiken där Helander har lånat friskt från olika genrer och kryddat det hela med en dos lågmäld, men uppfriskande, humor. Filmklichéerna duggar tätt, men då det gjorts med glimten i ögat kommer man undan med det utan att det någonsin blir larvigt eller parodiskt. Istället lyckas men bygga upp en stämning som gör att berättelsen både blir spännande och underhållande. Rare Exports har visserligen sina små fel och brister, men inget som jag retar mig på tillräckligt mycket för att det ska överskugga filmens övriga kvaliteter.

Rare Exports är dessutom en riktigt snygg film och det märks att alla inblandade har bidragit med en rejäl portion av energi och kärlek för att kunna skänka filmen dess sagolika känsla. Med snyggt foto, fin ljussättning och utmärkt produktionsdesign står sig filmen väl också i ett internationellt sammanhang, även om det kanske inte är lika finslipat som mer påkostade storfilmsproduktioner. Specialeffekterna håller inte riktigt i några av filmens senare partier och de musikaliska tongångarna doftar lite väl mycket av Sagan om Ringen i vissa stycken, men på det hela taget så är det en gedigen produkt som levereras.

Karaktärsgalleriet befolkas främst av bistra män men det lämnas ändå utrymme för känslosamma scener. Bakom den hårda fasaden har Helander lyckats väva in en ganska rörande berättelse om förhoppningar om julefrid och familjelycka. Skådespelarna som gestaltar filmens stereotypa finska karlakarlar, förmedlar bilden med en uppfriskande ton av humor och värme. Onni Tommila som spelar Pietari gör ett bra jobb som den osäkra och naiva lilla pojken som tvingas repa mod för att rädda både julen och bygdens barn.

Jag vill även slå ett slag för utgåvans extramaterial där vi bland annat hittar två av regissörens mycket underhållande kortfilmer: Rare Exports Inc. och Rare Exports – The official saftey instructions. Kortfilmerna är gjorda med samma charm som långfilmen och har med största sannolikhet varit en tillgång när Helander sökt finansiärer till sin långfilmsdebut. Missa inte!

Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
Rare Exports, reviewed by Alexander Bing on 2012-12-24T12:00:26+00:00 rating 4.0 out of 5

Alexander Bing