Rear Window

Fönstret åt gården eller Rear Window som den heter i original är en av Alfred Hitchcocks mest hyllade filmer och en film som ofta kallas ett mästerverk. Nu har denna klassiker kommit på Blu-ray med en hel mängd extramaterial. Frågan är om denna nästan 60 år gamla thriller håller än, både som film och i bildkvalité? Läs vidare och du får se vad jag tycker.

Schermafbeelding 2012-04-05 om 16.02.29 copy

Stjärnfotografen Jeffries har brutit ena benet och har det helgipsat och han är bunden till sin lägenhet där han tillbringar all sin tid sittandes i en rullstol. Han får dagarna att gå genom att kika på vad grannarna håller på med dag som natt. Det finns både lättklädda unga kvinnor som dansar runt, grälande par, nyförälskade par och en hel mängd intressanta liv att studera. Hans enda avbrott i tillvaron är när hans flickvän tittar förbi eller när hans sköterska kommer för att ge honom massage. Hans liv är rätt enformigt och han börjar nog tröttna på att sitta instängd i sin lägenhet, han är ju en globetrotter som älskar spänning. En natt observerar Jeffries en granne som beter sig underligt och han börjar misstänka att grannen har mördat sin fru. Han har inga bevis men med hjälp av sina kvinnliga besökare och en kontakt vid polisen börjar han nysta upp ett drama.

722_11_screenshot

Filmen i sig håller rätt bra än i dag och det är en intressant berättelse som lyckas hålla tittaren intresserad trots de begränsade miljöer som den utspelar sig i. Alfred Hitchcock (Psycho, Livbåt) visar att han är en mästare i spänningsfylld regi och James Stewart (Harvey, Call Northside 777) gör en av sina bättre roller som den rullstolsbundne Jeffries. Jag kan ofta tycka att han är lite stel och tråkig i sina roller och framför allt när han ska spela kvinnotjusare blir det mindre trovärdigt. I Rear Window funkar dock även den biten och hans motspelerska Grace Kelly, som är bedårande vacker, spelar perfekt i balans med den träige Stewart. Där filmen dock brister tycker jag är i slutskedet och dess klimax känns lite fånigt i sin dramatik. Mer än så kan jag nog inte säga utan att det blir en spoiler, men det är ett lite lamt slut. Det är därför jag inte ger Rear Window högsta betyg, men en fyra är den väl värd.

rearwindow1954720pbrrip

När det gäller ljud och bild har jag inga klagomål. Det är en fin bild som presenteras och de mörka partierna är väl nyanserade. Det som känns lite ovant är de lite väl grälla färgerna. Det känns som om någon har dragit upp TV:ns färgreglage lite väl mycket. Detta är tidstypiskt för 50-tals filmerna och samtidigt lite charmigt. Ljudet är det gamla originalspåret i stereo som fräschats upp och det förmedlar en riktigt bra närvarokänsla. Det som är sämre är utgåvan, eller snarare omslaget. Filmen har i alla tider hetat Fönstret åt gården i Sverige men utgåvan stoltserar med Rear Window och all text på omslaget är faktiskt på engelska. Det är väl ett resultat av samproduktion mellan de nordiska länderna. Trist tycker jag då detta är den utgåva som kommer ut i Sverige.

Som slutord finns det inget annat att säga än KÖP! Detta är en bra utgåva av ett mästerverk som gör att även den som redan har sett filmen kan njuta av igen och till er som aldrig sett den – nu är det dags!

Rating: 4.8/5 (4 votes cast)
Rear Window, reviewed by Roney Lundell on 2013-06-16T07:00:33+00:00 rating 4.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 16 juni, 2013