Rebellion

Rebellion är ett verklighetsbaserat franskt actiondrama som utspelas 1988 på den tidigare franska kolonin Nya Kaledonien i Stilla havet utanför Australiens östkust. Ett frigörelseförsök ur det franska styret av separatistrebeller från de inhemska kakaniska stammarna, blir till ett tio dagars gisslandrama i djungeln, mitt under Frankrikes presidentval.

Rebellion 1Under en kaotisk attack mot en polisstation blir fyra franska poliser dödade av rebellstyrkan och ett trettiotal tas som gisslan. Lite senare i Paris väcks förhandlaren Philippe Legorjus (Mathieu Kassovitz) av ett telefonsamtal. Han är kapten vid GIGN (ett slags franskt SWAT-team) och skickas omedelbart till Nya Kaledonien för att så smärtfritt som möjligt lösa situationen innan mer blod hinner flyta. Samtidigt skickar den franska armén 300 man som säkerhet ifall mer och större problem skulle uppstå. Det är en komplicerad situation som kräver mycket av förhandlaren när han till varje pris försöker undvika mer våld, inte minst då andra krafter verkar för att visa makt genom hårdare nypor. Som om det inte vore nog ställer det pågående presidentvalet till det ytterligare, när de två kandidaterna använder krisen som anledning att angripa sin politiska motståndare och därmed vinna röster.

Rebellion 2Frustrerad tvingas Philippe till moraliska ställningstaganden när den sittande presidenten Mitterand och utmanaren Chirac låter den politiska byråkratin gå före en smidigare förhandling. När det finns poäng att plocka i valkampanjen är det inte alltid man lyssnar till bättre insatt personal på plats, utan snarare till rådgivare med örat riktat mot hur den allmänna opinionen kommer att reagera. För beslutsfattarna står att välja mellan en kvick men eventuell blodig lösning, eller en mer insiktsfull och långsiktig väg ur krissituationen. En väg som Philippe är relativt ensam om att stödja. Den franska polisen på plats drar inte heller jämnt med armén om hur man ska handskas med upprorsmakarna och förhandlingarna drar ut på tiden. Men tiden håller på att rinna ut.

Rebellion 3Den politiska situationen, tillsammans med att en mängd olika organisationer som jag aldrig hört talas om nämns i förbifarten, gör att handlingen blir lite knepig att återge. Fransoserna talar som vanligt mycket och i ett rasande tempo, så att hänga med i historiens alla vändningar blir lite av en utmaning. Kakanerna, som de kallas, vägrar ge med sig utan att få gehör för sina krav på en väg närmare självständighet. Riktigt så enkelt är det inte, men kort och väldigt förenklat kan man säga att bakom upproret ligger en önskan om självstyre i någon form. Frankrike ser såklart inte de rådande omständigheterna som något klockrent förhandlingsläge och man vill till varje pris se sina landsmän återförenas med familjerna utan att få en ytterligare förvärrad tragedi på halsen.

Rebellion 4En naturlig ljudbild och ett närvarande foto gör att filmen känns mycket verklighetstrogen och autentisk. Det nedtonade skådespelet (som av någon anledning nästan alltid är strålande i franska filmer) bidrar även till att skapa en dokumentär aura som får mig att tänka lite på Steven Soderberghs Che-filmer, fast utan segheten som jag tycker de led av. Rebellion verkar ha varit ett hjärteprojekt för Mathieu Kassovitz, som förutom att vara producent även står bakom manus och regi. Han övertygar också i rollen som den tyngde och från alla håll, hårt pressade Philippe. Den franska originaltiteln L’ordre et la morale skvallrar om vilka val han tvingas ta ställning till. Kassovitz är inte rädd för att ta tag i tunga samhällsproblem eller känsliga ämnen som även rör Frankrikes historia, vilket han visat tidigare med La Haine (Medan vi faller). Rebellion är egentligen inte i närheten av samma klass, men jag tycker ändå att den är klart sevärd.

Rebellion 5Enligt Wikipedia har Nya Kaledonien en synnerligen invecklad och unik ställning som ett mellanting mellan en självständig stat och ett normalt franskt utomeuropeiskt departement, och kallades även tidigare för ett utomeuropeiskt territorium. Vid tidpunkten som filmen utspelas vid tillhörde den tropiska ögruppen med stora nickelfyndigheter fortfarande Frankrike, men från och med 2014 har invånarna möjlighet att genom folkomröstning frigöra sig och bli självständiga. Jag läste dessvärre inte på om öns historia innan jag såg filmen och ångrar det lite. Det politiska spelet hade då varit en aning enklare att hänga med i och kanske hade det också varit lättare att förstå ursprungsbefolkningens mödor och strävan, med lite kött på benen. Men Rebellion lyckades kvickt engagera mig och visade sig vara bra, spännande och intressant, även utan bakgrundskunskaper.

Rebellion, reviewed by Hans Råman on 2013-03-19T12:00:26+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 19 mars, 2013