[REC]³ Genesis

Den spanska skräck-serien [REC] har fått tillökning. Tyvärr är det en bastard som flirtar för mycket med den amerikanska stilen och för mycket av det unika och det som jag tyckte var bra har gått förlorat. Istället för klaustrofobisk skräck och hopplöshet har lite fånig humor fått utrymme och bland annat detta gör att detta är den klart sämsta filmen i serien.

Rec3-0111

Clara och Koldo ska gifta sig och förberedelserna, bröllopet och festen filmas av två av gästerna. Alla har trevligt och festen börjar komma igång när Claras äldre släkting. som tidigare på dagen blivit biten av en hund, börjar bete sig konstigt. Han faller från en balkong och när folk rusar fram för att kolla till honom biter han en kvinna i halsen och sliter loss ett stort stycke hud och kött. Plötsligt rusar fler smittade in på festen och helvetet bryter ut. Clara och Koldo kommer ifrån varandra men de vet att den andre lever och de börjar kampen att återförenas. Clara beväpnar sig med en motorsåg och Koldo drar på sig en gammal rustning och ett svärd, men mellan dem är det fullt med smittade galningar.

96863

Denna film säljs hem som en prequel men när jag kikade runt på nätet förstod jag att det faktiskt är en parallellberättelse som utspelar sig före, under och efter de två tidigare filmerna. Jag förstår dock inte hur man har tänkt att den hänger ihop med de första delarna. Den känns på många sätt som en fristående film och den följer inte ramen handhållna kameror som ger en dokumentärkänsla så som det var i de första två med att det vi ser är filmat som om de som filmar var med. I denna film börjar det också så men så snart folk börjar bli smittade och det blir action blir det filmat som i vilken film som helst. Klart är iallafall att jag tycker den är den klart sämsta i serien och den klaustrofobiska skräcken kommer egentligen aldrig fram ordentligt.

De två första filmerna hade sina kvalitéer och jag blev rejält skrämd ett par gånger när jag såg dem. I denna del har man försökt få in lite humor, en humor som jag tycker är lite malplacerad, för att ta ett exempel är en man utklädd i en Spongebob dräkt, en dräkt han inte vill ta av för han är naken under och så en liten homage till Evil Dead-filmerna med Clara som ränner runt med motorsåg. Det blir tyvärr lite för fånigt och det blir aldrig att skräcken griper tag i en. Det är många gånger jag undrade varför saker hände som när det plötsligt rusar in flera smittade på festen precis när Claras släkting börjar käka människohalsar. Var kom dessa smittade ifrån? Varför kapar Clara (med en motorsåg!) av bröllopsdressen så att ena benet blir fritt? (Förutom då att vi får se hennes snygga ben med strumpeband).

rec-3-chainsaw-legs

Det arbetas tydligen på en [REC]4 Apocalipsis och i den ska reporten Angela från de två första tydligen komma tillbaka och den ska utspelas sig efter dessa två. Det som gör att jag tror mer på denna kommande del är att Jaume Balagueró återvänder. Han både regisserade och skrev manus till de två första, om än tillsammans med Paco Plaza som regisserat och deltagit i manusförfattandet på [REC]³ Genesis. Jag tycker faktiskt att man kan hoppa över denna del och istället hoppas på del 4 som ska bli den sista delen. I den hoppas jag vi slipper se sådant här:

waiter-in-rec-3

Rating: 1.7/5 (3 votes cast)
[REC]³ Genesis, reviewed by Roney Lundell on 2013-03-28T07:00:15+00:00 rating 2.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 28 mars, 2013