Red 2

Red 2

red2_107

Att det skulle komma en uppföjare på actionkomedin Red var ingen överraskning. Fylld med action och humor samt en namnkunnig ensemble kunde det inte bli något annat en succé.

I uppföljaren Red 2, även denna baserad på DC Comics miniserie, återvänder Bruce Willis (Die Hard) Mary-Louise Parker (Bullets Over Broadway), John Malkovich (Dangerous Liaisons) och den ständigt lysande Helen Mirren (Hitchcock). Nya tillskott är Byung-hun Lee (G.I. Joe: Retaliation) som spelar den Koreanska lönnmördaren Han Cho Bai, Catherine Zeta-Jones (Playing for Keeps) som ryska agenten Katja och Anthony Hopkins (The Silence of the Lambs) som forskare från kalla krigets dagar.

Jack Horton (Neal McDonough) som är agent åt någon hemlig underättelseorganisation har fått i uppdrag att fånga Frank Moses (Bruce Willis). När Frank hämtas in av FBI kommer Horton med en trupp elitsoldater och dödar alla för att kunna komma åt Frank, Syftet är att fråga ut honom om ett massförstöreslevapen med kodnamnet Nightshade som Frank hjälpte till att smuggla under 80-talet. Frank flyr och med hjälp av Marvin (Malkovich) och Sarah (Parker) försöker de hitta Nightshade innan de blir måltavla för de tre lönnmördarna som alla vill få tag på Nightshade innan dem. Ledtrådarna tar dem först till Paris, sedan London och slutligen till Moskva.red2_2

Red 2 fortsätter i samma stil som föregångaren med lättsam humor och överdriven action i högt tempo. Morgan Freeman som gav tyngd i första filmen har ersatts av Hopkins som överspelar å det grövsta. Catherine Zeta-Jones är ovanligt blek som rysk femme fatale och skapar inte den spänning som filmen vill som Frank Moses tidigare flamma. Hon har inte den självsäkra aura som man sett i hennes tidigare filmer som Entrapment eller Zorro. Byung-hun Lee är handplockad för sina kampsportsegenskaper vilket han klarar med bravur, men tyvärr får hans karaktär inte mycket till utveckling. Det han presterar med minimalt manus är imponerade trots allt.red2_3

Bruce Willis är Bruce Willis och lever på sitt sneda charmleende, men tillför inte filmen något mer. Han lever på sina tidigare bedrifter och hoppas förmodligen att efter Red 2 kommer vi förlåta honom för A Good Day to Die Hard. Det är John Malkovich man ska se Red 2 för då han stjäl hela showen när han formligen omvandlar sig till den paranoida knäppgöken Marvin. Varenda scen han är med i njuter jag av och jag hade inte protesterat om han hade haft huvudrollen istället för Willis. Mary-Louise Parker får inte mycket utrymme i filmen, vilket är synd för det hon gör är riktigt bra.red2_4Uppföljaren Red 2 är en rakare spionhistoria än det första filmen vilket jag tycker fungerar förnämligt och in i denna kilas sedan ett antal actionsekvenser och en hel del skratt. Red 2 på 112 minuter är underhållande välpolerad actionkomedi som kommer gå hem i stugorna även om den inte kommer lämna ett långvarigt intryck.

Red 2, reviewed by Mats Lundberg on 2014-01-03T07:00:30+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 3 januari, 2014