Red Heat

Under 1980-talet kom den populära ”buddy-cop” genren där Dödligt vapen 1 & 2 blev synonymt med genren. En av de bättre kopiorna var Red Heat med en stenhård Arnold Schwarzenegger som den ryska polisen Ivan Drago, förlåt, Ivan Dranko ska det vara. Här kommer Dranko till Chicago på jakt efter mördare och knarkhandlare. Till sin hjälp får han en halvgapig snut spelad av James Belushi.

Filmen startar i forna Sovjet där Dranko (Schwarzenegger), på sin jakt efter den kriminelle Viktor ”Rosta” Rostavili (O’Ross), först gör ett nedslag (på alla sätt och vis) i en rätt skum bastumiljö som nog lika gärna kan tas för bordell/bastuklubb. Det är med en viss humoristisk och homoerotiskt ton som regissören Walter Hill med en ganska långsam kamera visar stora halvnakna muskulösa män som tränar. Sedan kommer då givetvis den största av dem alla, ja ni gissar rätt – Arnold Schwarzenegger. Först kommer då den nakna baksidan för att sedan visa den mer kända framsidan + ett höftskynke. Givetvis får Dranko även använda sina knytnävar mot några av de muskulösa männen för att få fram information, men inte förrän han och vissa av männen har kraschat genom ett fönster och slagits i snön. Har man en stor tv och en bra mediaspelare syns det tydligt att Schwarzenegger har använt sig av en stunt-double i fönsterscenen.

Efter slagsmålet i bastun blir det istället skottlossning i och utanför en restaurang, där Rosta skjuter Drankos partner och flyr undan. Då blir det ännu mer personligt för Dranko som redan från början har ett horn i sidan till Rosta. Efter vissa turer hoppar filmen till USA och Chicago där Rosta ska göra knarkaffärer med ett kriminellt gäng bestående av afroamerikaner som kallas Cleanheads. Här kommer då snuten Art Ridzik (Belushi) in i bilden som Drankos nya omaka partner, efter att hans egen partner blivit skjuten till döds. Givetvis blir det lite kulturkrockar mellan dessa två poliser och roligast är det när Ridzik ska förklara för Dranko att misstänkta personer har rättigheter utifrån Miranda-lagen. Det är inte bra att dyka upp med ett baseballträ och vara kaxig inför Dranko som inte känner Miranda, det får en olycksalig sate erfara.

Även om Red Heat följer mallen för en typisk actionfilm med komiska inslag är det en rätt underhållande film. Schwarzenegger är skönt som en slag rysk Dirty Harry, även om Dranko själv inte känner till den karaktären, vilket är ett upplägg för ett skönt skämt i filmen. James Belushi är väl ingen större favoritskådis/komiker hosmig, men här är han faktiskt ganska bra som motpart till Schwarzenegger. Walter Hill har lyckas få Belushi att undvika att vara en gaphals hela tiden, vilket är rätt skönt. Gillar man 80-talets enklare actionfilmer med lite komik och/eller Arnold Schwarzenegger är det en rekommenderbar film. Har man sett 48 Hrs. med Eddie Murphy och Nick Nolte så vet man vad man får, då Red Heat egentligen är samma sorts film.

Red Heat, reviewed by Mathias Linder on 2013-01-19T07:00:41+00:00 rating 3.6 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 19 januari, 2013