Red Sonja

I Europa lanserades filmen som Kalidor och i Sverige fick filmen underligt nog titeln Barbarernas hämnd. Kalidor är inte samma karaktär som Conan även om det finns likheter.

Richard Fleischer regisserade Red Sonja som huvudsakligen spelades in i Italien med europeiska medarbetare. För cinematografin stod oscarnominerade Giuseppe Rotunno som jobbat med både Fellini (Roma och Amarcord) och Visconti (The Leopard). Rotunno talade inte ett ord engelska och det kan kanske förklara en del. För kostymer och kulisser stod Danilo Donati som arbetat med Pasolini i sin ”Trilogy of Life” med Decameron som första film. Frank J Urioste stod för klippningen, han har även klippt Die Hard och Basic Instinct. Slutligen, Ennio Morricone gjorde musiken, ett av få glädjeämnen i filmen. På pappret fanns absolut möjligheten att Red Sonja kunnat blivit en bra film.

Första gången Red Sonja dyker upp är 1973 i serietidningen Conan the Barbarian  som Marvel Comics gav ut. Skaparna var Roy Thomas och Barry Windsor-Smith. “Sonja” är en omarbetning och blandning av Robert E. Howards “Sonya” från novellen The Shadow Vulture och karaktären “Dark Agnes de Chastillion” en svärdfäktande kvinna i 1500-talets Frankrike. Red Sonja är en kvinnlig version av Conan, även han skapad av Howard, om man vill göra det enkelt för sig i jämförelsen.

Det har ryktats länge om att Robert Rodriguez skall producera en nyversion av Red Sonja med Douglas Aarniokoski som regissör och Rose McGowan som Red Sonja. Det finns till och med teaser-posters med olika releasedatum sedan 2008 men vi får väl se om det blir något av det över huvudtaget. Det är mest rykten som florerar för tillfället hur som helst.

Red Sonja från 1985 med Brigitte Nielsen och Arnold Schwarzenegger är hur som helst något jag hoppas Rodriguez och Aarniokoski inte tar efter. Nielsen spelar såklart Red Sonja i härlig åttiotals hockeyfrilla och Arnold är Kalidor en karaktär som från början var tänkt som en biroll men när förtexterna rullar så är det Arnold som är första namn och Nielsen introduceras som nummer tvåt. Filmen heter trots allt Red Sonja men det är inte underligt att den släpptes under namnet ”Kalidor” också. Omslaget till BDn är dessutom nytt med endast Arnolds namn och nuna på. Videoomslaget fanns Nielsen med på i alla fall.

Storyn är enkel, Sonja lever med sin familj på stäppen i Hyrkania och vid 17 års ålder dödas hennes familj och huset bränns ner av ondingar. Hon våldtas och lämnas att dö men överlever och gudinnan Scáthach lovar henne hämnd och ger henne fantastiska färdigheter i svärdskonst. Snabbt tidshopp, Sonjas syster (svenska Janet Ågren från Landskrona) är en av väktarna till en grönlysande talisman som skall destrueras innan den förgör världen. Den onda drottning Gedren (Sandahl Bergman) sätter käppar i hjulen och stjäl talismanen. Systern lyckas fly och berätta för Sonja precis innan hon dör. Sonja svär att förstöra talismanen och hämnas sin syster. Hämndtema som känns igen från Conan kanske?

Red Sonja är en riktigt dålig film i flera olika avseenden. Att den gjordes ett år efter The Terminator är svårt att förstå när man ser den tekniska kvaliteten i filmen. De matte paintings (målade bakgrunder) som man ser ska sättas i jämförelse med till exempel Blade Runner som kom ut tre år tidigare. Det är nästan ofattbart stor skillnad och Red Sonja ligger mer i klass med Barbarella. Skådespeleriet är helt ok och Arnold stjäl varenda scen han är med i enkom genom sin fysiska uppenbarelse. Fröken Nielsen har ingen chans att matcha Arnold mer än möjligtvis att tala engelska med accent.

Tyvärr blir inte filmen roligt dålig utan bara dålig. Kvinnosynen är minst sagt unken både på och utanför bild. Det är uppenbart att filmen styrts om från att vara Nielsen i huvudrollen till Arnold i huvudrollen. Detta till trots att filmen skall handla om Red Sonja. Detta bekräftas även i extramaterialet.

Mastern som använts för transfern är uppenbart daterad. Kontrasten i bilden är riktigt dålig genomgående och varierar från scen till scen. Brusreducering har använts och det syns av och till ganska tydligt. Detaljrikedomen är bättre än DVDn och fri från skräp. Ljudspåret är ganska platt trots att det stoltserar med DTS-HD MA 5.1 på omslaget. Dialogen är ren men mixningen är inget att hänga i julgranen. Bitvis upplever jag dialogen som dåligt överklistrat på resten av ljudet och det passar helt enkelt inte in. Musiken är det enda att verkligen glädjas över och det som höjer betyget. De bakre högtalarna används sparsamt och surround är en sanning med modifikation. Men en förbättring för den som vill uppgradera.

Studio Canal har även släppt Red Heat och Raw Deal på BD och där finns även dokumentären ”Arnold Schwarzenegger – The Man Who Raised Hollywood” på alla dessa. 16 minuter tankar och kommentarer av olika mäniskor som jobbat med Arnold genom årtionden. Det som är intressant dock i extramaterialet är ”Red Sonja vs. Kalidor – The Making of a Misunderstanding” där assisterande regissören Michel Ferry berättar öppenhjärtigt om inspelningen och historier kring filmen. Lite ostrukturerat men intressant.

Red Sonja lär inte komma ut i en bättre utgåva än den här. Det betyder inte att den är felfri. Om du aldrig sett filmen så rekommenderar jag dig att hyra den istället för att köpa den. Rejält med öl och några polare kan göra filmen halvunderhållande.

Rating: 1.0/5 (2 votes cast)
Red Sonja, reviewed by Mats Lundberg on 2012-12-17T07:00:28+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 17 december, 2012