Red Sun

RHSyHtXHär har man tagit det mest hårdkokta som gått att hitta i tre olika världsdelar, Charles Bronson, Toshiro Mifune samt Alain Delon och kastat in dem i en western inspelad i Spanien. Krydda detta med den allra första Bond-bruden Ursula Andress och sätt den rutinerade Bond-regissören Terence Young att regissera, så borde det om inte annat ha väldigt hög kultstatus.

Link (Bronson) blir under ett tågrån lurad av sin kompanjon Gauch (Delon) och lämnad som död. Under samma rån skjuter Gauch ihjäl en japansk diplomats ena samurajlivvakt samt stjäl ett mycket värdefullt svärd. Den andra livvakten Kuroda (Mifune) svär att hämnas sin väns död, samt återbörda svärdet. Till sin hjälp tar han en något motsträvig Link, som dock ser en chans att ta tillbaka bytet från rånet som han blev blåst på. Det omaka paret tar upp spåret på Gauch och lär sig under resans gång en hel del av varandra.

vörös nap2Till att börja med har jag ganska svårt för tonen i filmen. Den är nog avsedd att vara ett lättsamt och underhållande pojkboksäventyr, men i mina ögon pendlar det alldeles för ofta över i någon form av buskishumor. Enda gången jag faktiskt skrattade var när en lite underlig bildkomposition fick det att se ut som att såväl hästar som indianer tittade förebrående på Cristina (Andress) och det var knappast avsiktligt. Actionmomenten är väl knappast direkt spännande eller spektakulära, men fyller åtminstone sin funktion någorlunda. Manuset känns överlag ganska slitet och oinspirerat. Jag har även lite svårt för den lätt rasistiska skildringen av indianer som blodtörstiga vildar, vilket känns gammaldags och unket.

De tre stora namnen är även egentligen den enda behållningen. Charles Bronson är visserligen en smula påfrestande som skrävlig desperado med glimten i ögat, men känns som alltid stabil. Jag kan tycka att man borde ha gjort något mer av Alain Delons skurkroll, då han definitivt har de kvaliteter som krävs för att vara riktigt lömsk och slemmig, men tyvärr känns karaktären alldeles för torftigt skriven. Då är det desto roligare att njuta av Toshiro Mifune i ännu en roll som samuraj. Han är som vanligt nästan elektrisk i sin utstrålning samtidigt som han lyckas blåsa liv i på papperet väldigt tunna monologer. Skådespeleriet i övrigt ligger tyvärr på en väldigt låg nivå som går hand i hand med buskiskänslan.

NfNGwTtEn knappt godkänd film som egentligen bara är sevärd för det faktum att man lyckas sammanföra tre så pass stora skådespelare från tre olika världsdelar. Storyn som sådan är inget att höja på ögonbrynen över och det känns ofta besvärande tramsigt. Om ni ändå känner att det låter intressant bör ni definitivt leta efter en annan utgåva, för den här håller verkligen inte måttet.

Red Sun, reviewed by Erik Nyström on 2015-07-27T07:00:21+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 27 juli, 2015