Filmfenix | Rederiet - Säsong 1 - Recension - Filmfenix.se

Rederiet – Säsong 1

bild3

Sveriges Television körde på med sin stora såpopera Varuhuset i slutet av 80-talet och satte ribban på hur svensk såpopera skulle vara. Det byttes sedan ut mot serien Storstad, som inte blev lika populär. Efter tre säsonger var det dags att byta såpopera på nytt, vilket blev en dramaserie som var en stor succé.

Rederiet Dahléns, med fadern Reidar i spetsen, planerar att bygga ut en av sina terminaler för att få plats med det nya fartyget Karisma. Något som inte är speciellt populärt bland miljöaktivister som snabbt samlas utanför Dahléns kontor för att protestera. Reidar börjar bli till åren och vill ta med frun Ellinor till Portugal och bosätta sig där. Istället ska då sonen Rolf ta över som VD i företaget istället för rollen som Kapten på M/S Freja som han annars besitter. Det är på Freja vi tittare får följa med personal och passagerare bland knarkbrott, mord och otrohet.

En av Sveriges största dramaproduktioner har alltså äntligen dykt upp på dvd. Inom kort kommer det släppas ytterligare tre säsonger, och om det visar sig fungera bra så kommer de förhoppningsvis släppa alla 20 säsonger. Tittarsiffrorna låg i snitt på runt två miljoner tittare per avsnitt och säsong. Skaparen av Rederiet, Peter Emanuel Falck, har utöver Varuhuset och Storstad även skapat storserier som bland annat Tre Kronor och Andra Avenyn.

bild2

Rederiet har varit en inkörsport för många stora skådespelare, men det finns dessvärre många skolpjäs-i-mellanstadiet-skådespelare med. Som tur är handlar det om skådisar som har de mindre rollerna i serien. I de större rollerna ser vi bland annat Johannes Brost (Vittra) som den älskade karaktären Joker, som står mycket för komiken och humorn i serien, Krister Henriksson (En nämndemans död) som Björn Lindman, lösmustaschens okrönte konung. Mustaschen får mig osökt att tänka på humorgänget Småstadsliv och dess karaktärer, vilket inte passar in i en stor dramaproduktion. I första säsongen ser vi även Mikael Persbrandt (The Salvation), Suzanne Reuter (Svensson, Svensson), Bert-Åke Varg, Hans V. Engström och Reidar himself, Gösta Prüzelius.

Jag har inte sett Rederiet sedan någon form av repris på tv i början av 2000-talet men minns att jag tillsammans med mamma satt och tittade varje vecka. Som jag nämnde ovan så är skådespelet uselt vid många tillfällen, och det bidrar ofta till skrattretande effekt och minskat förtroende för serien. Men tack vare de bättre skådespelarna och ofta en bra story så dras jag med och sveper lätt flera avsnitt i sträck. Det går i ett bra tempo, historierna och karaktärerna är lagom intressanta. Dock finns det situationer i de flesta avsnitt som känns skrivna endast för ett humoristiskt ändamål, men ger motsatt effekt. Ett exempel är en grupp som besöker Freja, men allt har blivit dubbelbokat, så de får bo i minimala extrahytter och ha konferenser i lobbyn för att konferenssalarna har bokats av andra. En situation som skulle kunna fungera och vara rolig, men som inte platsar i Rederiet.

bild1

Utgåvan innehåller även ett kortare klipp från ”Återföreningen”. Fyra skådespelare, Johannes Brost, Lena Strömdahl, Pia Green och Göran Gillinger möts för att prata gamla minnen från serien. De har dock inte gjort en inspelning för varje säsong med skådespelare tagna från den säsongen den är extra material på, då Göran Gillinger inte är med i säsong ett över huvud taget. Vad gäller bild så sitter 90-talskänslan kvar, de har inte förbättrat ljud och bild, inte märkbart i alla fall.

Rederiet - Säsong 1, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-11-10T07:00:19+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 10 november, 2014