Remember Me
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Remember Me

remember_me43En del skådespelare är så pass populära från något annat sammanhang att de automatiskt skänker en film de medverkar i massvis med gratis marknadsföring. Stjärnan och flickfavoriten Robert Pattinson från Twilight är ett lysande exempel på detta.

Tyler (Robert Pattinson) har hamnat lite vilse i livet. Han sörjer fortfarande sin äldre bror som tog livet av sig några år tidigare, har en frostig relation till sin förmögne far och vet inte alls vad han egentligen vill göra med sitt liv. Alkohol, grubblerier och tillfälliga relationer fyller hans vardag. Efter ett krogslagsmål blir han, något orättvist, arresterad. Av en slump får hans bästa vän syn på polisen som utförde arresteringen när denne skjutsar sin dotter till universitetet där de studerar och en förvirrad plan att hämnas gror: Tyler ska ragga upp dottern och låta henne bli den senaste av hans många erövringar. Dottern heter Ally (Emilie De Ravin) och plågas även hon av ett dödsfall i sitt förflutna, nämligen då henne mor blev ihjälskjuten mitt framför hennes ögon. Naturligtvis blir Tyler och Ally stormförälskade, då de äntligen tycks hittat någon som förstår dem. De båda är dock två väldigt trasiga människor och avsikten bakom att Tyler ens tog kontakt med henne var ju allt annat än nobel. Det förflutna har ju en viss förmåga att hinna ifatt människor.

DF-03285Till formen är Remember Me egentligen en ganska traditionell romantisk komedi, där en hemlighet utgör ett framtida hinder för deras gemensamma lycka och en sprallig kompis får stå för de komiska poängerna Genrekonventionerna fjättrar filmen och hindrar den från att måla upp hela den bild man bara anar sig till och betydligt hellre hade tagit del av, jämfört med den ganska trista kärlekshistorien som man redan sett tusen gånger tidigare, fast bättre utfört. Scenerna mellan Tyler och hans osäkra lillasyster är riktigt fina, men blir tyvärr ständigt övergivna för att ge plats åt mer romantik. Det största problemet är ju då att det tyvärr helt saknas kemi mellan de båda huvudrollsinnehavarna, samtidigt som både Pattinson och De Ravin är lite för tunna som skådespelare för att kunna bära upp sina roller. Jag hade mycket hellre sett mer av den till synes kalla, men nyanserade, pappan till Tyler, briljant spelad av Pierce Brosnan eller den ruffige och plågade pappan till Ally, spelad av alltid duktige Chris Cooper (åldras inte den mannen längre?).

DF-11083På slutet knyter regissören Allen Coulter omsorgsfullt ihop alla trådar i raskt takt på ett väldigt konstruerat vis, samtidigt som jag kommer att tänka på såväl Twilight Zone som Sagan om konungens återkomst. Om detta är något positivt eller inte får ni ta reda på själva.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Remember Me, reviewed by Erik Nyström on 2015-01-03T12:00:59+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 3 januari, 2015