Resident Evil: Operation Raccoon City
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Resident Evil: Operation Raccoon City

Idag finns det två tydliga trender inom spel. Den ena är att actiongenren tar överhand, oavsett om det rör sig om första eller tredje person perspektiv. Den andra trenden är att företag använder sina IPs på ett mer aggressivt sätt idag. Istället för att skapa nya så håller man allt inom samma IP, vilket gör att vi får se Call of Duty: Modern Warfare, Black Ops etc och tre Assassins Creed spel med Ezio Auditore. Capcom har insett detta också och bestämt sig för att göra ett actionspel i Resident Evil-miljö.

På pappret är tanken god. Spelet utspelar sig parallellt med Resident Evil 2 och Resident Evil 3 i september 1998, vi får följa ett av Umbrellas elitteam som tar sig in i staden för att städa upp och förstöra allt som pekar mot företaget. Först tar de sig till anläggningen där viruset tillverkats för att hitta ett prov och ta med sig, men saker och ting går inte som tänkt och snart befinner de sig på en vild jakt genom staden som översvämmats med virusinfekterade.

Jag ville verkligen att detta spel skulle vara bra. Jag gillar Resident Evil-serien och såg fram emot att besöka Raccoon City ännu en gång. Men vad jag fick var en soppa utan dess like. Och det är svårt att veta var jag skall börja så jag tar det från början. Du väljer fyra stycken agenter av de sex som är tillgängliga, en spelar du och resten kontrollerar datorn. Varje karaktär har olika specialiteter som du kan förbättra med hjälp av erfarenhetspoäng. Tanken är god även om dessa specialiteter är ganska obalanserade. Vector kan göra sig osynlig och med denna förmåga kan du springa genom stora delar av banorna fram till nästa cut scene. Nåväl när jag valt Vector och börjar spelet kommer nästa problem, den obefintliga AI:n. Jag vet att det är svårt att göra bra AI som fungerar i spel men detta är katastrofalt uselt, dina kollegor kan stå och titta upp i taket medan zombies kommer från alla håll och kanter och anfaller. Eller när attacken är över och alla zombies är döda kan de och stå och avlossa skott efter skott i luften. Spelet är vissa partier nästa ospelbart för att dina korkade kollegor inte kan hjälpa dig. Precis som i Resident Evil 5 är det uppenbart att tanken från Capcoms sida var att Resident Evil: Operation Raccoon City skulle spelas med kompisar för de har inte lagt ner någon kraft på att få fram en bra AI.

När det gäller fienderna är det samma sak där. Det finns typ 5 varianter av zombies så redan efter första banan har du sett alla varianter som dyker upp. Och på de senare banorna när det är mycket zombies blir det extra fånigt att se fem exakta kopior rusa emot dig, hade man inte mer tid när man gjorde spelet? Samma sak med dödsanimationerna, det finns typ en som görs om och om igen. Resten av monstren i spelet slösas bort, det blir aldrig läskigt att möta Lickers, Hunters eller några av de andra ikoniska monstren. När du väl möter på Nemesis så består denna bossfight mest i att på ett säkert avstånd mata honom full med magasin på magasin på magasin och så vidare i fem minuter. Snark är allt jag har att säga.

Allt som har med detta spel att göra är en katastrof, din karaktär rör sig som en full student snarare än en elitsoldat, du kan bara springa korta sträckor och när du kastar dig fram slänger du verkligen ner på marken. Det ser mer ut som du ramlar än något annat. Samma sak när man söker skydd, många gånger hamnar du inte ens i skydd utan en bit av dig sticker ut och motståndarna kan hela tiden träffa dig. Dessa saker kanske inte hade stört mig lika mycket om resten av spelet hade varit bättre. Hur är det med Resident Evil-känslan? Finns den där överhuvudtaget? I små portioner ja. Du använder fortfarande Green Herbs för att hela dig och många av korridorerna är dålig upplysta med zombies som hoppar fram. Men skräcken som fanns i tidigare spel där du gick omkring med lite ammunition och hoppades att det inte skulle komma en zombies för du har så lite liv kvar, finns inte där. Genom hela spelet dräller det av vapen och ammunition och det är mer en fest i skjuta saker och ting än något annat.

I grunden finns här en god idé, att faktiskt få spela de onda i ett Resident Evil-spel och få se hur andra sidan upplevde händelserna i Raccoon City, men allt slarvas bort i en generande dålig Gears of War-klon som bara visar Capcoms profithunger. Hade de haft någon form av stolthet i företaget hade man aldrig släppt ett spel som detta.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Resident Evil: Operation Raccoon City, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-04-14T18:30:12+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 14 april, 2012