Restless

”Döden är när livet är slut, en total och oåterkallelig avstanning av vitala funktioner i en biologisk organism. I biologin ses det som ett permanent stadium, att alla levande ting förr eller senare dör.” (Wikipedia på sökordet ”Döden”).

Anabel (Mia Wasikowska) är en levnadsglad tjej. Hon har snabbt till skratt och hennes ögon gnistrar av liv. Bakom ögonen inne i skallen finns dock en liten elak rackare som växer trots att hon redan gått igenom behandling. Anabel upptäcker på en begravning Enoch (Henry Hopper) som till skillnad från Anabel inte har en dödlig diagnos utan bara ett stort intresse för döden. Delvis för att hans föräldrar dött i en bilolycka och delvis för att han själv faktiskt tillhör planetens absoluta expertis på döden. Han var nämligen död i ca 3 minuter i samband med bilolyckan som tog hans föräldrar ifrån honom. De unga två möts och sugs mot varandra som två magneter. Med som betraktare till det hela är Enochs fantasikompis spöket Hiroshi Takahashi, en japansk kamikazepilot.

Att göra en film vars handling till stor del har döden som huvudingrediens utan att få det tårdrypande sentimentalt. Restless är aldrig tårdrypande sentimental. Döden finns där hos de två huvudkaraktärerna hela tiden och blir därför så närvarande att den inte upplevs som dramatisk. Gus Van Sant har gjort flera filmer som betraktar ungdomar och detta är ytterligare ett exempel. Ungdomarna i filmen är inga vanliga dussingymnasister, men ändå så pass vanliga att man nästan kanske skulle kunna ha haft någon av dem i bekantskapskretsen, kanske inte den allra närmaste, men någonstans där i periferin.

Men på något sätt blir filmen inte bara inte sentimental utan den saknar också förmågan att gripa tag i mig som betraktare ordentligt. Mia Wasikowska gör dock en utmärkt rollprestation i kortklippt hår och blek nuna och Henry Hopper gör en skön och egensinnig Enoch. Han må vara son till Dennis Hopper, men han står på egna ben här.

Givetvis har bra Blu-ray-utgåvor med knockoutliknande bild gjort att jag blivit mer kräsen med åren. Sony gör aldrig ett riktigt dåligt arbete med sina filmer och detta är ett gott hantverk, men jag reagerar ändå på att svärtan inte alls är i paritet med vad jag vill ha och förväntar mig. Extramaterialet innehåller något så pass ovanligt som en stumfilmsversion av filmen, givetvis bara intressant ur ett kuriosaperspektiv eller som studiematerial för filmstudenter. En annorlunda sak att ha med hur som helst.

För att riktigt få mig att ta denna film till mig hade det förmodligen behövts lite mera hjärta och smärta. Jag skulle vilja känna att jag skulle kunna krypa under skinnet lite mera på karaktärerna, samtidigt är jag glad att det inte är en sliskig film, med ett mirakelslut. Att lyckas göra en film om död och ungdomar utan att det blir sliskigt eller übersorgligt är svårt. Gus Van Sant klarar detta, men filmen i sig blir inte tillräckligt gripande för att ta mig totalt. Sevärd, men inte superb är mitt omdöme.

Restless, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-04-22T07:00:28+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 22 april, 2012