Ride Along

bild1

Att vara polis är jobbigt och påfrestande på alla sätt och vis. Speciellt om man måste släpa med sig sin dryga svåger en heldag i tjänsten och allt som egentligen inte bör gå fel gör det ändå.

Ben Barber (Kevin Hart, Grudge Match) är en galen gamer som till vardags arbetar som väktare på en high school. Hans dröm är att bli polis, mycket på grund av hans sexiga flickväns bittra bror, James (Ice Cube, 21 Jump Street), som är aktiv i yrket. Ben måste nämligen bli omtyckt av svågern för att kunna få gifta sig med sin sambo. Hans första steg blir såklart polisskolan, men när han berättar detta för sin svåger blir det inte speciellt glada miner, men James kommer på idén att ta med sig svågern på en heldag som polis och jävlas lite med honom. Samtidigt måste James få fram mer information om superskurken Omar (Laurence Fishburne, Mystic River) som planeras göra något storlaget brott inom kort.

bild4

Storyn är lam, och den känns igen från andra filmer. En stabil person får ta med sig en mindre begåvad person på arbetet och det blir kaos. James sköter ett fall som han blivit utslängd ifrån och inte ska ha något med att göra, men ”fuck the police” som man brukar säga. Det görs ändå med andra ord. Och det finns alltid en karaktär som är så störig och förstör hela filmen. Dessvärre är den karaktären en huvudkaraktär och spelas av Kevin Hart. Han är, precis som Adam Sandler (Jack & Jill), likadan i varenda film, sticker aldrig ut och gör något annorlunda. Skrikig, gapig, fjantig och helt galen är han även i denna. Ice Cube däremot gör ett helt okej arbete som den hårda snuten James, men får mest agera personlig assistent åt Ben, eller Black Hammer som han kallar sig när han spelar tv-spel.

Introt är häftigt och actionspäckat och med den introduktionen förväntar jag mig en schysst actionkomedi, men får en extremt klichéfylld tramsrulle istället. Det blir inte mycket bättre än så. Tanken var att Dwayne Johnson (Empire State) och Ryan Reynolds (R.I.P.D) skulle spela James och Ben, men jag kan inte tänka mig att filmen skulle blivit mycket bättre utav det, snarare tvärt om. bild2

Någon energi behöver inte läggas på denna. Den är för förutsägbar. Alla filmer kan vara det på ett eller annat sätt, men den här är väldigt lätt att förutse scen för scen. En av de roligaste scenerna är när Ben ska testa ett kraftigt vapen på en skjutbana. Ja, det är förutsägbart och ni kan se vad som komma skall innan det händer, men det är roligt trots att den scenen finns i så många andra filmer.
Har man inget annat att titta på en torsdagskväll så kan den här mediokra snutrullen vara något man stoppar i spelaren och slökollar på samtidigt som man spelar Candy Crush på telefonen.

Ride Along, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-09-15T07:00:36+00:00 rating 1.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 15 september, 2014