Ringaren i Notre Dame

Ringaren i Notre Dame

Det goda möter det onda i ett romantiskt äventyr. Pånyttfödd i en klassisk Disneymusikal.

Victor Hugo har skrivit boken som filmen bygger på. Eftersom jag inte har läst boken blir det svårt att kunna jämföra dem båda, men filmen är uppbyggd väldigt mycket på Disney-vis så jag antar att de skiljer sig en hel del från varandra. Filmen handlar om Quasimodo, en puckelryggad klockringare, som lever uppe i klocktornet i katedralen Notre Dame förvisad dit av sin förmyndare, den ondskefulle Claude Frollo.

Frollo är fylld av avsky gentemot zigenare som han tycker fyller upp gatorna i Paris och bara håller på med sattyg. Han vill att de ska bort och letar dag och natt aktivt efter deras gömställe. Quasimodo å andra sidan sitter uppe i sitt kyrktorn och önskar att han var en av dem nere på gatorna och torgen; en vanlig människa som kan göra precis som han vill. En dag beslutar han att ta steget ner på gatorna iklädd en förklädnad. Där träffar han på den vackra Esmeralda, en romsk dansare som han blir förtrollad av. Motvilligt blir Quasimodo tvungen att välja mellan sin förmyndare Frollo eller Esmeralda och så börjar berättelsen och äventyret.

Ringaren i Notre Dame

Som vanligt har Disney en central ond figur som de målar upp väldigt mörkt, i det här fallet Frollo. Han är djupt kristen, rasist och tror själv att det han gör är av godo. Han är klädd i mörka kläder, äger en svart häst, är sliten till utseendet och har ingen som helst humor. Hans motsvarighet är den vackra kaptenen Phoebus de Châteaupers på sin vita häst, med guldiga rustning och blont hår. Han porträtteras som den klassiska hjälten på sin vita springare från de flesta berättelser om samma tidsperiod. Maskulin, leende och skämtsam.

Även de två andra centrala karaktärerna är uppbyggda på klassiskt vis. Den gode Quasimodo, som må vara ful, men har ett sådant gott hjärta och den vackra Esmeralda som är väldigt feminin i sitt utseende, men ändå stark och självstående. Där är det väl en liten skillnad från den klassiska mallen på berättelser där tjejer brukar vara lite mer tillbakadragna och i behov av räddning från den starke prinsen. Man kan säga att filmen är gjord utifrån den rasism som existerade då och även i dagens samhälle. Mycket av det som Frollo uttrycker är utifrån den okunskap han har om zigenarna och sprider då vidare lögner som blir till en kollektiv avsky.

Ringaren i Notre Dame

Jag hade ingen koll på vilka som gett sina röster åt karaktärerna förrän jag kollade upp det och kände igen flera namn så som Demi Moore (Disclosure, Deconstructing Harry) till Esmeralda. Kevin Kline (A Fish Called Wanda) till Phoebus och Jason Alexander (Seinfeld) till Hugo, en stenfigur som håller Quasimodo sällskap uppe i tornet. I och med att jag såg den på engelska och inte svenska versionen som jag såg när jag var mindre, så förstörde jag nog nostalgitrippen för mig själv och upplevelsen av filmen. Jag ger den ändå en 3:a för att det är en klassisk Disneyfilm som kan vara förhållandevis sevärd, men från ett barns perspektiv, säkert betydligt mer underhållande.

Bilder ©Disney

Ringaren i Notre Dame, reviewed by Ivar Olofsson on 2013-12-24T07:00:00+00:00 rating 3.0 out of 5

Ivar Olofsson