Rivalerna

The Campaign, eller på svenska Rivalerna, är Will Farrells senaste film där han tar med sig Zach Galifianakis på en komisk batalj med den amerikanska politiken som bakgrund.

Farrell spelar bekväma politikern Cam Brady som aldrig behövt stöta på motstånd på sin återkommande resa mot att bli kongressledamot. Men så plötsligt från ingenstans dyker kufiska Marty Huggins, spelad av Galifianakis, upp som motkandidat.

Har man sett trailern till The Campaign så vet man exakt vad man kommer få. Eller nej, stryk det. Har man sett valfri komedi med Farrell så vet man exakt man kommer få. På både gott och ont. Redan innan ljuset släckts i salongen vet vi hur allting kommer sluta. Vi vet också ungefär vad vi kommer bjudas på under resans gång. En enkel handling för att hålla ihop allting och sedan sketch på sketch på sketch. Vissa är riktigt roliga. Vissa inte alls roliga. De flesta är tryggt lagom.

Farrell vill göra något annat än sin George W. Bush imitation men det är inte långt ifrån den vi får se. Galifianakis gör åter en kuf stöpt i samma form som hans karaktär från Hangover och karaktär från Due Date. Är du en person som söker en bekant trygghet så är detta ypperligt. För oss andra, ja då hade det väl vart roligare om båda herrarna försökt sig på något mer överraskande. Samma kan sägas om ”skurkarna ” spelade av John Litghow och Dan Aykroyd som gör absolut ingenting intressant av sina roller. De bara existerar. Och både Litghow och Aykroyd har väl mer att ge än att bara vara soffstoppning?

The Campaign gör ingenting nytt. Den utnyttjar väl inte heller pitchen om att ”Will Farrell pajsar loss i ett politiskt spelrum” fullt ut. Men för dem som tycker att en biobiljett för 100kr är prisvärt för ”lagom” och ”bekant”. Så visst, då får ni exakt det ni tror att ni kommer få.

Rating: 3.6/5 (5 votes cast)
Rivalerna, reviewed by Emil Ryderup on 2012-09-15T15:00:31+00:00 rating 3.0 out of 5

Latest posts by Emil Ryderup (see all)