Robin Hood
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

Robin Hood

robin-hood-2010-02Den första filmen om Robin Hood kom ut 1908 och sedan dess har det kommit ut ett otal versioner om mannen som stal från de rika och gav till de fattiga. De första balladerna och dikterna om Robin Hood skrevs redan på 1400-talet men det är Howard Pyles The Merry Adventures of Robin Hood (1883) som de flesta filmer baseras på. När Ridley Scott bestämde sig för att göra Robin Hood ville han basera den mer i verkligheten än i myten och gick, som han så oftast brukar göra, sin egen väg.

Året är 1199 och Rickard Lejonhjärta är i Frankrike på väg hem efter det tredje korståget. På vägen har han stannat för att inta Chateu de Chalus-Chabrol. I hans arme finns Robin Longstride en skicklig bågskytt som är krigstrött och längtar hem. Under en kväll erbjuder kungen honom att ge sin åsikt, men när Robin berättar ärligt vad han tycker finner han sig i stupstocken med sina kamrater för att bli dömd efter belägringen är klar. När kungen dör under belägringen uppstår dock kalabalik och Robin och hans män lyckas fly. Senare på väg hem mot England stöter de på en grupp engelska riddare som råkar ut för bakhåll, för att lättare kunna ta sig hem stjäl de rustningarna. Robin lovar ledare för gruppen, Robert Loxley, att ta hem hans svärd till dennes far. Föga anar han att detta är starten på ett större äventyr än han kunnat vänta sig.robin-hood-2010-03

När Robin Hood kom ut fick den mycket kritik för att inte vara en riktig Robin Hood utan fokusera för mycket på vad det var som drev Robin att bli laglös. Och helt klart är det så att Sir Scott inte vill fastna i facket med muntra män och gröna kläder utan ta ner legenden på jorden igen och vissa den ”verklige” mannen bakom myten. Tyvärr blir det väl också så att det aldrig blir så mycket Robin Hood över det hela som en skildring av en mans liv under på 1100-talet i England. Scott har i flertal intervjuer attackerat de gamla filmer som han inte tycker gör en rättvis bild av vem Robin Hood egentligen var och att filmen gav en för romantisk bild.

Och det måste jag ge Scott, att tar man bort Robin Hood ur det hela är detta en bra medeltidsfilm, med mycket skit under naglarna. Han har gjort denna typ av film ett flertal gånger och skulle säkert kunna göra den i sömnen om han så ville. Men det är också så att gör man en film om Robin Hood så förväntar sig publiken vissa saker och de lyckas han aldrig uppfylla under filmens gång. För mig är den ultimata Robin Hood-filmen The Adventures of Robin Hood med Errol Flynn, det är alltid den film jag jämför med. Och här står sig den nya filmen slätt, den saknar helt enkelt charmen som krävs för att vara en Robin Hood-film. De må vara så att Scott stört sig på att de gamla medeltida balladerna blivit barnanpassade böcker och sedan filmen men den bilden av Robin Hood är nu så hårt sedimenterad i våra hjärnor att det är svårt att tänka sig något annat.robin-hood-2010-04Därmed inte sagt att jag inte tyckte om denna film, snarare tvärtom, jag fann den bättre än många recensenter. Kanske för att jag har en förkärlek för medeltiden och filmer som utspelar sig där men också för att Scott är en av dessa regissörer som lägger ner en enorm tid på varje detalj. Från första scenen står det klart att Scott inte tumma på vare sig budget eller miljö, det är en fröjd att se Robin Hood av just denna anledning, det är kompentent hantverk rakt igenom. Lite själlös kanske men kompentent hantverk.

Samma sak gäller skådespelarna, både Russell Crowe och Kate Blanchett är bra i sina roller men deras karaktärer är rätt så livlösa, det blir aldrig så att man känner något för dem eller blir intresserad hur det skall gå sedan. Sedan tar det väldigt lång tid för saker och ting att hända och i mitten av filmen känns det mycket som om den står och trampar vatten. Jag får erkänna att mycket av mina känslor kring Robin Hood är tudelade. Å ena sidan gillade jag filmen och hur den ser ut, det vardagliga England etc. Å andra sidan kändes det inte som en Robin Hood-film och jag saknar mycket av myten kring karaktären.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
Robin Hood, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-05-28T08:00:31+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 28 maj, 2015