Robot & Frank
Rating: 3.7/5 (3 votes cast)

Robot & Frank

I en nära framtid känner sig gamlingen Frank allt mer vilsen i det moderna samhället. Han vill ha den gamla världens möten med människor och han vill läsa en bok som är gjord av papper. Till sin egen förvåning finner han en vän i en robot som hans son ger honom. Robot & Frank är en varm film om vänskap som i alla fall gjorde mig sugen på att ha en robotvän.

robot-and-frank-movie-image-frank-langella-01

Frank är en pensionerad äldre herre som börjar få allt svårare att klara sig själv och minnet börjar svikta. Hans två barn är inte helt överens om hur de ska hjälpa Frank på bästa sätt men sonen tar saker i egna händer och ger Frank en robot. Dottern gillar det inte alls och Frank är till en början allt annat än positiv till presenten och mest nyfiken på hur man stänger av den. När roboten visar sig fixa alla hushållssysslor och till på köpet saknar strikta moraliska värderingar finner de dock varandra och Frank som brukade syssla med sofistikerade inbrott lär roboten att dyrka och smyga, och de börjar göra inbrott tillsammans.

robot-and-frank-image08

Detta är en trevlig film. Det är en intressant och spännande relation som byggs upp mellan den inledningsvis motvillige Frank och hans robot. Detta är heller ingen robot som följer några etiska regler eller ens lagar för den delen. Den lyder sin ägare till fullo och kan aktivera protokoll för olika etiska modeller o.s.v. om ägaren så vill. Jag tror många känner igen sig i Frank och hans syn på det samhälle som målas upp i denna film, man saknar de djupare relationerna och den enkla världen.

robot-and-frank08

Skådespeleriet är av hög klass. Frank Langella (He-Man – Universums Härskare, 1492 – Den stora upptäckten, Frost/Nixon)  är perfekt som den pensionerade, lätt senile mästertjuven Frank. Birollerna görs av en bra ensemble med James Marsden (X-Men, X-Men 2) och Liv Tyler (Armageddon) som Franks barn och Susan Sarandon (That’s my boy, Bob Roberts) som hans kärleksintresse. Det är i stort en relationsfilm som handlar om vänner och familj och i centrum står relationen mellan Frank och roboten. De lyckas skapa en bra känsla för roboten trots att han är allt annat än människolik, han påminner mer om en astronaut i sin dräkt.

Känner du för en mysig relationsfilm av det lite annorlunda slaget med lågmäld humor och lite spänning så är det här en film du borde ge en chans för den är helt klart värd att se en gång.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Robot & Frank, reviewed by Roney Lundell on 2013-03-23T12:00:50+00:00 rating 4.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 23 mars, 2013